Webstatistik og facebook og boglancering

Skrevet af Abelone Glahn

Michael goldschmidt Dorrit West og Abelone Glahn i AftensShowets venterum
Det er gået over stok og sten de sidste par uger, fordi forlaget og jeg har skullet lancere min nyeste bog 50 + og nystartet.
Det er også gået rigtig godt. I skrivende stund har radioprogrammet Vita lige bragt 25 minutters samtale om bogen, forleden var jeg i Aftenshowet sammen med Michael Goldschmidt og Dorrit West, to af bogens interviewede, og endelig har jeg også været gæst i Deadline, samt i to radioprogrammer på P4. Aviserne følger langsomt trop, så jeg har ikke noget at klage over.

Analytics og søgeord:
Jeg har brugt to redskaber til at tune mine websites til denne opmærksomhed.
Det ene er, at jeg har installeret Googleanalytics på mit site www.50plusognystartet.dk Ved at se på statistikken kan jeg se, hvilke søgeord, jeg er blevet fundet på.
Jeg vidste godt, man kunne bruge forskellige måder at skrive 50+ på: 50+, 50 + , 50 plus og 50plus ( læg mærke til mellemrummene), men statistikken har vist mig, at jeg er blevet fundet på 41 forskellige sammensætninger af ord som 50, plus, +, nystartet, og, selvstændig, ja, selv ordet “nystarded” er jeg fundet på.
Det siger mig lidt om hvilke metatags, jeg skal have lagt ind på mit site, ligesom det siger mig, hvilke varianter, jeg skal bruge i teksten for at blive fundet endnu bedre.

Facebook:
På min statitstik kan jeg også se, hvorfra folk kommer, altså hvilke sider, der er henvisning fra.
Da jeg blev interviewet i Deadline, kom de til at bringe en forkert webadresse: den hed 50+ognystartet.dk, og findes ikke, da man ikke må bruge +-tegnet i en webadresse.
Den er jeg blevet fundet rigtig meget på alligevel!, kan jeg se af min statistik.

Det næsthøjeste antal besøgende kommer fra facebook, hvor jeg dels har omtalt min bog på min almindelige profil, dels har oprettet en gruppe, der nu tæller tæt på 170 mennesker, der alle ønsker at tale om 50+ og nystartede.
Dén tilstedeværelse kreerer rigtig mange besøgende. Jeg har selvfølgelig også oprettet bogens egen page på facebook. Også dette giver mange hits.

Endelig har jeg oprettet en reklame på facebook for min bog. Den er sat til at blive vist, når mennesker fra Danmark over 50 år er på nettet. og den kan jeg direkte aflæse på klikkene, at den virker.

Nemme og billige tiltag. Prøv selv

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 6. april 2009 i kategorien: Bøger,Gode råd,Markedsføring,Mikrovirksomheder,Sociale medier . Andre indlæg af

3 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Abelone » Kend din &hellip  |  20. april 2009 kl. 11:59

    […] nye tiltag i bogverdnen, og kommer tit mednyttige tips. Også indehaveren, Marie Halkjær, bruger Googleanalytics til at tjekke trafikken på sine sider. Forleden skrev Marie et indlæg om dette gratis statistikprogram, Google analytics og om […]

  • 2. Vadskær  |  21. april 2009 kl. 05:36

    Tillykke med at du har fået taget hul på det fantastiske værktøj Google Analytics. Det er spændende at se, hvordan folk har fundet ens side.

    Egentligt vil dine meta-tags ikke rigtigt ændre noget ved din placering i søgemaskinerne. Du skal snarere inkludere dine “nye ord” i din title, din description og på selve siden. Det ser måske ikke så konsekvent ud, at der nogle steder står 50+ og andre 50 plus, men det hjælper til at få noget trafik ind på siden. -Og det er jo nok din side, som den besøgende leder efter.

  • 3. Abelone Glahn  |  21. april 2009 kl. 05:52

    Ja, det har du ret i. Et sted, hvor dette også fik betydning, var da jeg oprettede en Gruppe på facebook.
    Da jeg vidste, at folk vill bruge forskellige syntakser, hedder gruppen:
    “50+ og selvstændig, freelancer, iværksætter, 50plus”
    , altså både med 50+ og 50plus.
    vh
    Abelone

    PS: gruppen ses her:
    http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=148978470164&ref=ts

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: