Vis det, frem for at beskrive det med ord

Skrevet af Abelone Glahn

Dont tell it – show it, sagde min gamle journalistlærer Gert Smistrup.
Det handlede dengang om at skrive artikler så fortællende, at man nærmest malede billeder, og at man ikke fortalte, at der nu var vedtaget en ny finanslov, men at man gik direkte til at fortælle, at mælkeprisen steg på grund af den nye finanslov.
“Vis konsekvensen” lærte jeg , at man skulle. Og i mange år hang en lille gul seddel på lampen over skrivebordet som reminder på dette skriveråd.

Jeg synes engang imellem , at man glemmer også at bruge det udtryk – at vise tingene – på hjemmesider. Hvorfor beskrive det med en masse ord, hvis man kan vise det med billeder.

Jeg fandt forleden et godt eksempel på et lille firma, der sælger farvesætning. De har lagt et helt traditionelt billede ud af en tøjforretning, som de så farvesætter på flere forskellige måder indklusive nogle små kommentarer, der dropper ned, når man holder musen hen over dem.
Man kan vælge at skifte vinkel så man også kan se rummet på forskellige måder.

Med de mange billedmuligheder internettet giver, er det synd, at der ikke arbejdes mere med visuelle forklaringer på, hvad det er, man sælger.

Dont tell it – show it.

[tags] dermund, farvesætning, billedbrug, hjemmesider[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 7. maj 2008 i kategorien: Bloggerhverdag . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: