Virksomhederne skal også passe deres virtuelle håndtryk

Skrevet af Abelone Glahn

version03.jpg
Internettets forskellige teknologier skal inddrages og bruges langt mere aktiv og offensivt  på virksomhedernes  for at markedsføre arbejdspladser over for eventuelt kommende medarbejdere og for at styrke den virtuelle rekruttering.

Det betyder mere storytelling om virksomheden, tydeligere medarbejdere, og mere kommunikation af virksomhedens værdier, alt sammen noget, der skal være tilgængeligt og findbart også uden for åbningstiden.

Dette gælder særligt de offentlige virksomheder, som i de kommende år formentlig kommer til at lide stærkest under, at der er mangel på kvalificeret arbejdskraft, og under at det fornemmes mindre statusfyldt at arbejde i det offentlige.

Det seneste nyhedsbrev fra Ledelsesrådgiverne Leading Capacity går meget dybere i dette med en spændende tema “Kampen om medarbejderne – om image, kendskab og historiefortælling på offentlige arbejdspladser”.

Nyhedsbrevet nævner en case fra Erhvervs og Boligstyrelsen EBST, hvor en medarbejder fortæller, at man også kan forestille sig parallelt med hovedsitet www.ebst.dk  at lave et website, der alene har til formål at give potentielle jobansøgere oplysninger og fortællinger om virksomheden.

Specifikke jobsites, der er forbeholdt information om organisationen som arbejdsplads, er en oplagt platform for en mere værdifokuseret information, der kan portrættere organisationen fra den menneskelige side, præsenteret med fokus på medarbejdernes interesser og optik, skriver Leading Capacity.

Meget spændende, at man endelig begynder – også i det offentlige – at forstå, at vi alle sammen Googler hinanden.

Hidtil har medierne fokuseret på, at arbejdsgivere googler kommende ansøgere, men det omvendte er i dén grad også tilfældet: Man vil gerne vide, hvad den eventuelt kommende virksomhed har at byde på, og om det overhovedet er interessant at være ansat dér.

Derfor skal også virksomheder  – offentlige som private – tænke over, hvilket image, hvilket håndtryk de efterlader på nettet.

Mange virksomheder er endnu kun klædt på i en veritabel net-undertrøje og er slet ikke påklædt til mødet med de små generationer, der får masser af jobtilbud at vælge imellem.
Der skal andet og mere til end en info-side med kontaktinformationer og åbningstider! 

[tags]virtuelle håndtryk, EBST, leadin capacity, rekruttering, virtuel rekruttering[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 25. april 2007 i kategorien: Netværk og networking,Sociale medier . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: