Viral markedsføring virker også hos nonprofitorganisationer

Skrevet af Abelone Glahn

Kan det betale sig at lave viral markedsføring ?

Ja, for nogle, men det kræver, at man laver en video, der er interessant eller især sjov at se, og som folk har lyt til at sende videre.
Som mange måske ved, er en af mine passioner Tvillinger, og jeg deler meget gerne denne lille video med andre, der også har tvillinger.
Jeg har skrevet en historie på www.tvillinger.com om dette, og klipper den ind her, fordi jeg mener, man som mikrovirksomhed også kan overveje at lave viral markedsføring.

Her er den danske udgave. Videoen har jeg også linket til i en norsk, i en engelsk og iøvrigt i en anden version, hvor de to foster skændes, fordi den ene slipper en vind. Den kan du kun finde på den norske side…
Af en eller anden syg grund kan jeg ikke lægge video ud her endnu, så I må leve med at gå over og hente videoerne et andet sted.

Her er baggrundshistorien:

Tvillingevideo ud til hele verden

Den pragtfulde tvillingevideo med de småsnakkende fostre, som nu går verden rundt, stammer oprindelig fra Norge.

Den norske Tvillingforeldreforeningen fik den produceret i 2004 til TV brug i forbindelse med nogle reklamefrie helligdage, man har i Norge, hvor TV kun reklamerer for nonprofitorganisationer og andet godgørende. Melodien, som blev brugt, hedder ”Rai Rai – nu bli der liv”, og var på daværende tidspunkt et kæmpehit i Norge.

Den daglige leder af Tvillingforeldreforeningen Ingun Ulven Lie fortæller:

Vi havde længe snakket om at få produceret en informativ omtale af foreningen i bestyrelsen, men ideen blev først realiseret, da det viste sig, at en af vore bestyrelsesmedlemmer kendte den daglige leder i Dinamo Reklame, og et samarbejde kom i gang.

Først blev organisationen kortlagt: Hvad var vore positive og negative sider, hvad vi kunne blive bedre til etc., for eksempel blev vi klar over, at vi som det allerførste skulle opdatere vores hjemmeside gevaldigt, hvis der skulle laves en film.

Visning og kåring til bedste video
Filmen blev første gang vist i 2004 i påsken, det vil sige
Langfredag, 1 påskedag og 1. pinsedag. Derefter i de tilsvarende reklamefri perioder i julen, påsken og pinsen frem til foreløbig 2007. Desuden blev den vist i en “traileren” over et program om reklamefilmer, som gik på statskanalen.

Desuden er den vist på den norske avis Dagbladets hjemmesider, og i de måneder, den var med i TV, var den også med i konkurrencen om prisen “Sølvfisken”. Filmen blev ligefrem kåret som den bedste på www.dagbladet.no , og det var med til at øge downloadningen af filmen. Umiddelbart efter, at filmen var blevet kåret af avisen blev filmen hentet med 9300 gange, og alene den 29. oktober 2004 var der 5600 besøgende på siden.

International anerkendelse
Også internationalt
fik filmen stor effekt. Melodien, der bliver brugt i den engelske version, er ”The final countdown”, (selvfølgelig!). Filmen kom med i finalen i Cannes til filmfestivalen for reklamefilm, men vandt ikke. Til gengæld vandt den sølv i Creative Awards, Europa i 2004 og fik også sølv i Eurobest i 2004.
Filmens engelske version vil blive vist ved den næste internationale tvillingeforskerkongres i Belgien i juni 2007

Effekt på medlemstallet
Det er svært at sige, om filmen direkte har påvirket vort medlemstal, men vi har klart øget medlemstilgangen over de seneste år efter en vis stagnation, og filmen har øget vores synlighed betragteligt, siger Ingun Ulven Lie.
Alene på første sendedag kunne vi på vores statistikker se en enorm forskel på besøgstallet dagen før og dagen efter visningen.

Tvillingeprut på film også
Videoen bliver nu brugt i Tvillingeforeldreforeningens markedsføring, Både den prisvindende og en sjov lille ekstra en, hvor den ene tvilling slipper en vind til stor gene for kammeraten i fostersækken.
Begge ligger på Tvillingeforeldreforeningens sider, og filmen bliver vist på foreningens mange arrangementer i Norge. Men det er ikke dem, der har lagt filmen ud på YouTube, det er tvillingeforældre selv.

Pris og arbejdstid
Tvillingeforeldreforeningen havde som forening ikke særlig mange udgifter, da de reklamefri dage i TV bruges til at sende videoer, som er sendt for organisationer, der ikke selv har råd til at producere dem. Derfor går virksomheder ind og sponsorerer produktionen. Således gik Dinamo og Toxic ind i dette uden at sende regning til Tvillingforeldreforeningen.
– Tvillingeforeldreforeningen havde selvfølgelig udgifter til at opdatere og udvikle hjemmesiden og til at få lavet mastere til TV, men ellers bestod udgifterne for foreningen mest tid til møder med produktionsselskabet Toxic og reklamebureauet Dinamo
, fortæller Ingun Ulven Lie.

Dansk pendant
Den danske tvillingeforældreforening ”Flerlingeforeningen Freja” har oversat filmen til dansk og distribuerer den også til alle via You tube.

Formanden Simon Møgelvang Bang, der selv til daglig arbejder med internet i firmaet Lenio, fortæller:
Vi synes, det er en rigtig sød film, som på en sjov måde gør opmærksom på den unikke situation, som mange pludselig befinder sig i. Netop ved scanningen er det, at mange får det første chok.
– Vi måler dagligt på trafikken på vores hjemmeside www.flerlinger.dk, og der har siden lanceringen af den første video (der kommer en mere) været en stigende trafik på siden.

Hvornår er jeres investering udbyttet værd – skal I have en bestemt tilgang af nye medlemmer, eller bestemt antal besøgende, for at I er tilfredse med investeringen i versioneringen ?

– Vi har ikke opstillet et konkret medlemstal som mål, det der har været vigtigt for os er at finde en måde at nå ud til mange, uden at det koster alt for mange penge, men det er da klart, at det endelige resultat gerne skulle give flere medlemmer.

Hvad mener du om viral markedsføring set med en nonprofit-organisations øjne?

– Det er en rigtig god måde at sprede sit budskab på, især her mens ikke så mange har gjort brug af det endnu. Som med al anden reklame får vi efterhånden et filter op, og da mister også viral markedsføring noget af sin betydning. Det er set med netreklamer, at de skal mere og mere integreres med indholdet, for at man ser dem.

Hvorfor fungerer det, hvorfor ikke?
– Foreløbig synes jeg, det fungerer meget godt, især fordi det tit er fra venner og bekendte, man får rundsendt noget. Derved øges chancerne for, at man tager sig tid til at se det. Men igen skal man passe på, at det ikke tager overhånd, for da vil det igen drukne i mængden.

Det er derfor vigtigt, at indholdet er noget, som fanger, hvilket jeg syntes vores to små film gør. Vi har allerede fået mange henvendelser og tilkendegivelser fra folk, der synes, de er gode.

[tags]twins, final countdown, tvillinger, dinamo, toxic, norsk tvillingforeldreforening, simon bang, flerlinger, freja, tvillinger.com, [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 30. maj 2007 i kategorien: Mikrovirksomheder,Sociale medier . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: