Værdien af en god leverandør i nødssituation

Skrevet af Abelone Glahn

SMS, indløbet 23.04 ” fra en ven: “Hej. Undskyld tidspunktet. Tror www.abeloneglahn.dk er blevet hacket! Du må tjekke det.”

Når en sådan SMS kommer, er det lige meget, hvad klokken er. Og ganske korrekt, jeg var blevet hacket på min personlige blog, OG denne Mikrobusiness-blog var også blevet hacket.
Den lakoniske besked på forsiden var en hilsen fra dem, der havde hacket den med “kunstnernavns” nævnelse og “fuck to dk”

Her er gode dyr rådne. Kunne på det sene tidspunkt ikke gøre andet end sende mail til min aldrig svigtende blogprogrammør Anders Saugstrup, der dagen efter tog fat fra en ende af med at få hul igennem igen bag om ind til bloggene, fik opdateret wordpress-versionerne og plugin’sne, hvilket jeg selvfølgelig ikke havde gjort, og ikke mindst  sendt mig vejledninger lavet på video til, hvordan jeg skal gøre det selv fremover.

I lidt under et døgn endte alle søgninger på mig på volapyksiden, og jeg fik en mail fra en helt ukendt mand, som var så venlig at gøre mig opmærksom på, at der var noget rivende galt. han havde søgt på en særlig bog, og var blevet ledt hen til mig – men ret forgæves. Alligevel tog han sig tid til at finde min email!
Ud på eftermiddagen næste dag var alt igen oppe at køre, renset og opdateret.

Hvad uddrager jeg så af læring?

Før det første:
Hvor er folk dog utrolig søde til at hjælpe!
Min ven, der skrev SMSsen, havde jo ikke behøvet at gøre det. Ej heller den ukendte mand, der fortalte, hvad det var han havde ledt efter, som fik ham på sporet af mig. Ud over, at jeg så fandt ud af noget om , hvordan folk leder og finder mig, fik jeg også korresponderet med ham om nogle andre interessante ting – altså en helt uforvarende, men interessant kontakt.
Tusind Tak !

For det andet:
Hvor er det vigtigt at have en god leverandør!
Jeg har særligt to gode leverandører, der stort set altid smider, hvad de har i hænderne for at hjælpe. Den ene er en lokal IT mand, Martin Bolbro, der kommer, når jeg virkelig har problemer med programmer og hardware, den anden er Anders Saugstrup, som er alt endet end lokal, for han bor i Grækenland, og jeg har aldrig mødt ham i virkeligheden.
Men jeg taler tit med ham over Skype og i dette tilfælde gik han til problemet , selv om hans familie lå syg med feber.

For det tredie:
Levér selv i lige så god kvalitet.
Ud over selve leveranden – reparationen, får jeg altid mere med:
Martin leverer skriftlige vejledninger, som jeg nemt kan følge, og  Anders leverer på en måde, jeg selv lærer endnu meget af. Det er fint nok, at han reparerer mine undladelser på nettet, men endnu bedre er det, at han leverer en lille video til mig, hvor han med min egen blog som eksempel viser mig, hvordan jeg frem over selv kan gøre, hvad han lige har gjort. Dont tell it, show it. Det ville tage ham en krig at skrive det ned, men at filme det, mens han gør det, og forklare, hvad det er, jeg skal gøre, er nemt, overskueligt for ham og ikke mindst overskueligt og forståeligt for en dummie som mig.

For det fjerde:
Husk at backe up og husk at opdatere.
Hvor tit blir det ikke sagt. I dette tilfælde havde jeg husket at få installeret en pligind, der leverer en ugentlig backup, så det var ikke svært at rekonstruere, hvad hackerne havde fået til at forsvinde. (Heldigvis havde de bare fjernet forsiden, men ikke ødelagt noget inden i siden).

Men jeg havde undladt at opdatere mine wordpress-udgaver i et stykke tid, og jeg havde aldrig rigtig sat mig ind i, hvordan jeg – og hvor hyppigt – kan opdatere plugins.
Det ved jeg så nu, og jeg vil gerne råde andre til at gøre ligedan.

Eller få nogle lige så gode leverndører som mine  til de situationer, hvor vi virkelig er på den med noget, der ligger uden for vore egen kernekompetence.

Hvordan har jeg fundet de to leverandører?
Den ene gennem Mikronetværket, den anden gennem Aminonetværket.

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 3. marts 2011 i kategorien: Bloggerhverdag,Konkolleger,Kontoret,Netværk og networking . Andre indlæg af

2 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Stine  |  3. marts 2011 kl. 20:25

    Fantastisk, at du ikke bare brokker dig over webvandalerne, men både tager ved lære og takker derfor! Så tak for at dele også disse erfaringer – jeg må vist hellere få undersøgt, om/hvordan jeg egentlig er sikret! Og så vil jeg gerne skrive under på både værdien af gode leverandører og glæden over hjælp fra hidtil ukendte personer.

  • 2. Anders  |  17. marts 2011 kl. 18:07

    Hej Abelone,
    “Inspireret” af oplevelsen jeg har nu omsiiiider fået lært at opdatere bl.a. WordPress plugins…få tilsendt backup…og lige få tjekket backup af de andre websites, jeg arbejder med.
    Så der kom noget godt ud af noget skidt!
    Hilsen, Anders

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: