Tips til forfattere in-spe

Skrevet af Abelone Glahn

Jeg bliver tit spurgt, hvordan man skriver en bog, og hvad man skal tænke over, inden man går i gang.
Jeg har mest med fagbøger at gøre, så mine svar relaterer sig til mine erfaringer med fagbøger på flere forlag.

  • Her kommer et par link til interessante steder, man kan hente råd hos,
  • Nederst den skabelon, jeg som regel sender til folk, når de spørger, hvordan de laver en synops til en bog.
  • Skulle du have ideer til bøger, som BørsenMikro udgiver, vil jeg selvfølgelig gerne høre fra dig direkte….og så ser skabelonen lidt anderledes ud.

Først og fremmest kan du hente hente faktuelle råd på Dansk Forfatterforenings side om kontraktforhold.
Men inden du kommer så langt som til kontrakten, kan du hente megen viden og information ved at spørge forfatterne selv.

  • Inviter på frokost og hør, hvad deres erfaringer er.
  • Spørg rundt i netværket,
  • deltag på onlinegrupper, hvor man diskuterer den slags. Der er et hav af dem, derfor henviser jeg ikke til nogen specifik.

Du kan også gå til fagfolk, inden du går til et forlag:
http://www.bogudvikling.dk/ drives af en håndfuld erfarne konsulenter, som rådgiver om bog fra start til slut.
Du kan også bruge konsulenter, der har stor erfaring med at tilrettelægge bog og gøre den klar til et forlags vurdering, som for eksempel den litterære agent Lars Ringhof, som jeg selv har brugt til specifik rådgivning.

Det kan også betale sig at læse sig til, hvordan man gør. Er du medlem af Journalistforbundet, kan du på forbundets lukkede medlemssider gratis hente et eksemplar af bogen “Skriv en roman” af Steffen Jakobsen og forlaget Pimpernel, 2005.

Hvis ikke kan du selvfølgelig købe bogen selv, den har ISBN 87-88577-26-0

Overvejer du at udgive bogen selv, kan du kikke på disse print-on-demand forlagssider:
Forlaget Underskoven
Books on Demand
Eksperimental forlag
trykkeriet Nørhaven

litera

Denne liste har jeg taget fra Urban, der forleden bragte en artikel om gør det selv forfattere – kender du andre print on demand forlag, hører jeg gerne, også om de udenlandske via nettet.

Her er mit forslag til, hvad man skal have med, hvis man vil lave en fagbog:

©Skabelon til Synsops til bog v Abelone Glahn, Amedia

BAGGRUND

Hvorfor er der brug for denne bog?

Hvad sker der i samfundet nu, som retfærdiggør/nødvendiggør udgivelsen af denne bog. Hvilke tendenser kan du se, som underbygger, at der skal udgives en nærmere beskrivelse af bogens emne.

Hvorfor er netop denne bog rettidig ?

FORMÅL

Hvad kan man, når man har læst denne bog ?

Hvilke behov imødekommer denne bog. I hvilken grad er man blevet klogere bagefter – fuldbefaren ekspert, bedre til at håndtere redskaber, inspireret til nytænkning, eller blot orienteret.

Kan bogen betegnes som håndbog, brugsbog, vejledning, personlig kommenteret beskrivelse eller noget helt tredje.

MÅLGRUPPER:

Hvem skal bruge den.

Sæt om ikke navn på, så funktion. Hvilke faggrupper, hvilke typer vil tage den i hånden i boghandlen. Og hvis den ikke skal sælges via boghandel, hvilken type målgruppe er der så tale om.

Hvis der er flere målgrupper, er det værd at overveje begrundelserne for hver gruppe, samt om bogen kan rumme at have meget forskellige målgrupper.

INDHOLD AF BOGEN

Hvordan er bogen disponeret.

Hvilke dele falder den i, hvordan vil du opbygge bogen.

Meget gerne en indholdsfortegnelse, så man har en fornemmelse af opbygningen og forløbet i bogen.

Eksempel på skitse til kapitel, hvis det fremmer forståelsen.

ILLLUSTRATIONER

Hvilket udtryk

Skal der billeder, illustrationer i, skal det være sort hvidt, grafik alene.

Hvordan har du tænkt dig det grafiske udtryk skal være.

Hvilke signaler skal illustration og billede sende.

OMFANG

Fakta

Hvor lang er den, hvilket format forestiller du dig den i og hvilken kvalitet.

Hvad er cirkaprisen, som du synes, den skal sælges til.

HVEM VIL UDGIVE DEN

Forlag eller egenudgivelse

Hvilke overvejelser om udgiver, distribution og PR

Skal du selv udgive, eller vil du bruge etableret forlag, og i så fald hvilket og hvorfor. Hvilke kanaler vil du benytte til distribution, og hvilken ide til PR har du for bogen.

© Skabelonskitse v. Abelone Glahn Amedia.

Rigtig god fornøjelse

[tags] forfatterskabelon, print-on-demand, forfatter, synops til bog [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 13. april 2007 i kategorien: Gode råd . Andre indlæg af

1 kommentar Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: