Tips til at overvinde din udskydelsesadfærd

Skrevet af Trine Kolding

Som jeg har skrevet om i et tidligere indlæg, er jeg “ramt” af udskydelsesadfærd og overspringshandlinger i disse dage (ja, ja, jeg bilder mig ind, at det er noget udefrakommende, der har ramt mig, lidt ligesom en virus. Erkendelse er en god ting, manglende erkendelse endnu bedre). Nå, men som endnu en overspringshandling er jeg nu gået i gang med at researche lidt på, hvad overspringshandlinger egentlig er for noget. Og på Wikipedia fandt jeg denne interessante forklaring:

“Indenfor etologien (læren om dyrs adfærd i forhold til deres miljø) betyder overspringshandling en tilsyneladende irrelevant handling, som et dyr foretager, når dets instinkter giver det selvmodsigende beskeder, så flere uforenelige adfærdselementer stimuleres samtidig. Et eksempel kan være dyret, der i kamp motiveres til både aggression og flugt. Et sådant dyr kan pludselig begynde at pudse sin pels eller udvise seksualadfærd.

Som regel vil overspringshandlingen være ganske kortvarig, da den ydre situation vil stille krav – i eksemplet vil modstanderen udnytte chancen og enten stikke af eller fortsætte kampen.

Denne konflikt mellem “hvad dyret har lyst til” og “hvad dyret bør gøre” er båret med over i dagligsproget, hvor “overspringshandling” efterhånden også har fået betydningen “en handling man udfører i stedet for at udføre den handling, man egentlig burde udføre”.”

Så det er altså en kamp mellem mine instinkter! Så er der vel ikke så meget at gøre?

Hvis du nu alligevel gerne vil gøre noget ved din udskydelsesadfærd, er her et par tips:
       

  • Erkend din udskydelsesadfærd (alle gør det!) 
  • Vær opmærksom på årsager, mønstre, adfærd, overspringshandlinger – find ud af, hvorfor og hvornår du udskyder 
  • Drop “skal” – det forværrer ofte udskydelsesadfærden
  • Indfør “vil”, “har lyst til” 
  • Bryd ned i mindre dele – ét skridt ad gangen
  • Belønninger – find ud af, hvad der kan motivere dig
  • Involver omgivelserne – commit dig over for andre
  • Skift miljø – gå en tur, sæt dig et andet sted, skaf dig noget ro
  • Sæt uret – beslut dig på forhånd til, hvor lang tid du vil bruge på opgaven
  • Hæv energiniveauet – lav noget sjovt eller energigivende, inden du tager fat på udskyder-opgaven
  • Indfør Gør det nu-princippet

[tags] udskydelsesadfærd, overspringshandlinger, wikipedia, gør det nu, etologi, selverkendelse [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 26. juli 2007 i kategorien: Bloggerhverdag,Personlig effektivitet . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: