Tiden arbejder for kvinderne

Skrevet af Karen Lumholt

Kvinder kan drive det langt videre som selvstændige end vi gør.

Kvinderne i Danmark er bedre uddannede end mændene – det gælder også de kvindelige iværksættere. I forhold til hvor gode kvalifikationer vi har, er der alt for få af os, der starter virksomhed. Og når vi starter op, vælger vi ofte brancher, hvor mulighederne for at tjene penge er for små. De store penge, lader vi mændene om at tjene.
Samtidig holder vi for lav profil. Vi satser ikke så massivt på markedsføring og profilering, vi går ikke så hurtigt og fokuseret ud over landets grænser med vores produkter (selv om det er sådan, man tjener pengene), vi stiler ikke så højt og investerer ikke så meget.
Efter fem år er den samlede omsætning i virksomheder etableret af mænd fem gange større end den samlede omsætning i virksomheder etableret af kvinder! Kun hver tiende vækstiværksætter er kvinde.
Er dette et retvisende billede på kvinders ambitioner som selvstændige? Jeg tror det ikke.
Jeg tror, at billedet hurtigt vil ændre sig, når de lidt yngre kvinder tager fat. De nye kvindelige iværksættere vælger i højere grad at etablere sig som selskaber – frem for som kvinderne tidligere har gjort, som personligt ejet virksomhed. Det kan være en indikation på et højere ambitionsniveau.
De mange små, nye, vækstvirksomheder, der skyder op i Danmark i disse år, har under den sidste højkonjunktur bidraget til den samlede vækst med omkring en femtedel. Så det er ikke småpenge, det gælder. Det er vores fremtidige levestandard.

Tiden arbejder på flere måder for kvinderne. Fremtidens virksomheder vil konkurrere mere på social og miljømæssig bæredygtighed end i dag – en faktor som efter manges opfattelse vil tiltrække mange flere kvindelige entreprenører. Og kvinders traditionelt veludviklede evne til at gå i dialog med forbrugeren, når der skal produktudvikles, bliver en helt afgørende kapital i fremtidens meget mere dialogbaserede erhvervsliv.
Jeg er ikke i tvivl om, at det danske erhvervsliv om ret få år er drevet frem af en underskov af opfindsomme kvinder, der ikke bare skaber bæredygtig innovation og vækst til gavn for hele samfundet, men også er med til at skabe en helt ny arbejdskultur i Danmark – med plads til det hele menneske.
For at fremme denne udvikling har vi brug for rollemodeller. Masser af rollemodeller, der kan vise andre kvinder, at kvinder kan skabe vækst – på vores egen måde. Jeg håber og tror, at du, der læser bogen “Fra biks til business”, kan blive en af de rollemodeller, fordi du KAN, VIL og TØR skabe præcis den vækst i din virksomhed, som DU drømmer om.

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 9. november 2008 i kategorien: Diverse . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: