The long tail – endelig på dansk! Sådan tjener nichevirksomheder penge.

Skrevet af Abelone Glahn

Så kom endelig The Long Tail af Chris Anderson på dansk oversat af Mikael Ørting Kristiansen. 

[Tilføjelse 12.25: ja, det kunne selvfølgelig være smart, hvis jeg også skrev, hvor bogen kom !! Det er Gyldendal, der udgiver den. pris 299.-]

Den handler om, hvordan man kan tjene penge på mikromarkedet, på nicheproduktioner, som ellers ikke får den store eksponering i forretninger, fordi man kan lægge tilbudet ud på nettet, som kan gemme et uendeligt lager af tilbud, der kun har et meget lille publikum.


På en graf ser det sådan ud, hence the name, den lange hale ( selv om jeg syntes, det havde været sprogligt lidt mere finurligt, hvis man havde turdet give den en dansk drejning og kaldt den “Den lange ende”, fordi vi har udtrykket på dansk “at have fat i den lange ende”.)

Jeg har tidligere blogget om bogen her, og trækker lige nedenfor ud, hvad jeg fik ud af at læse den for et års tid siden:

Hvis du vil skabe en forretning ud af de ting, der kan ligge på nettet og hentes ned, så skal du
1. Gøre alt tilgængeligt
2. Gøre det nemt for mig at finde det.

Chris Anderson stiller ni regler op for at kunne drive denne forretning rentabelt, og her kommer min fortolkning af dem:

Regel nr 1
Læg hele lagerlisten ud digitalt
.
Lad kunden se det hele. Ikke som i egentlige varehuse og forettninger, hvor ikke alt er fremme hele tiden. Kunden vil have adgang til alt.

Regel nr 2
Lad kunderne gøre arbejdet

I stedet for at bruge dyre reklamekroner på kampagner mv. så lad kunderne udføre markedsføringen – det er ikke “outsourcing”, siger Chris Anderson, det er “Crowdsourcing”.
Et godt eksempel er bruger-anmeldelser af bøger, som ofte bliver regnet for langt mere værdifulde og troværdige end bibliotekarers eller litteraturanmelderes skriverier.

Regel nr 3
Brug flere distributionsmetoder – den samme passer ikke til alle.

Nogen vil helst ind i en forretning, nogen vil helst i onlineshop. Nogen vil kunne se et stort udvalg igennem, andre vil kun have få valgmuligheder.
Tilrettelæg dit site så det tilgodeser flere kundetyper. De bedste Long tail forretninger ophæver tid og sted – det er hverken vigtigt, hvor du handler fra, eller hvornår du er på.
Regel nr 4
Del produktet op i mikrodele.

Hvorfor tror man, at folk vil købe en hel bog ad gangen – når det måske kun er den ene opskrift de går efter i kogebogen ? Gør det muligt at købe dele af produktet.

Regel nr 5
Differentier priserne

Ja, det er jo indlysende følge af de to foregående punkter, men tænk også lige over, at man ikke nødvendigvis skal dele prisen op i styk.
Det kan også være, at de mest populære varer skal koste lidt mere end de mindre populære varer.
Regel nr 6
Del information og viden

En enorm lagerliste er uoverskuelig. Gør rangordningen tydelig gennem at dele information om vurdering af fx indhold , pris, fremstiller. Megen information er god, men kun hvis den bliver præsenteret på en sådan måde, at den hjælper med at træffe beslutningen om valget frem for at forvirre kunden endnu mere.
Regel nr 7
Tænk “og”, ikke “eller”

Der er overflod. Tilbyd overfloden. Tilbyd ekstra muligheder. Der kan for eksempel være alternative slutninger på film. Du kan få en film med een slutning, og du kan også få den med en anden. Llæg mærke til, at der ikke blev skrevet “eller”. Du kan jo ligeså godt få begge dele, ikke !? “og” er en nemmere beslutning end “eller”.
Vi kender det jo godt: Hvad vil du helst have – dét eller dét? Hvorfor ikke – Jeg vil gerne have både og.
De digitale omkostninger ved at kunne levere begge dele er forsvindende små.
Regel nr 8
Hav tillid til, at markedet gør arbejdet for dig.

På onlinemarkedet kan du til enhver tid måle, hvad der er efterspørgsel efter.
Lad være med at forudsige, hvad der bliver en sællert. Mål på henvendelserne og vær i stand til at respondere på dem – levere derefter.

Regel nr 9
Forstå styrke i at give noget gratis

Bare tag Skype – et gratis program, der på få måneder får en worldwide udbredelse.
Det, der koster, er biprodukter, forbedringer, opgraderinger, noget ud over det gratis.
Forær noget væk, og tjen pengene på andre ydelser, som er forbundet med hovedydelsen.Til slut bevæger Anderson sig ud i, hvordan the long tail kommer til at se ud i fremtiden.
Han beskriver blandt andet, at den teknologiske udvikling gør, at vi formentlig ikke alene kan udprinte det sidste digitale foto, vi har taget, men at det også kan lade sig gøre at “printe” en ramme, altså at lave rammen i en 3Dprinter, der “formstøber” det, vi har tegnet på PCen – for eksempel en billedramme.
Måske, skriver han, lyder det som science fiction ( red.anm. den der 3D printer har dog været omtalt et par gange, så helt langt væk er det nok ikke), men igen, siger han, man havde jo heller ikke for ti år siden troet, at man i dag kunne rende rundt med et helt musikbibliotek i sin baglomme.

  Og så lige en finurlig kommentar fra en verdenskendt blogger, der tegneblogger, Hugh Mcleod:

Følg eller abonnér på hans daglige kommenterende tegninger her.

[tags]thelongtail, mikromarked, chris anderson, mikael ørting kristiansen, gaping void, internetsalg, denlangehale[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 22. juni 2007 i kategorien: Gode råd,Sociale medier . Andre indlæg af

1 kommentar Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: