Tænk over din bogtitel

Skrevet af Abelone Glahn

Jeg blogger ind imellem om bøger, og om hvordan man skriver, tilrettelægger og markedsfører bøger. Bogens titel fortjener i den sammenhæng også et par ord med på vejen.
"Sæt pris på dig selv" er en salgsbog for selvstændige og freelancereI mikrobogserien findes en af de beste salgsbøger, jeg nogen sinde har læst, nemlig Ulla-Lisa Thordéns “Sæt pris på dig selv”.
Den titel synes jeg er lige i øjet, men det viser sig, at mange – især mænd, og især dem, der ikke står med bogen og bladrer i den samtidig-  tror, det er en selvhjælpsbog om at skabe selvværd!
Det har lært mig at afprøve bogtitler på nogle andre, gerne meget forskellige personer. Det samme gør jeg med forsider – sender forsideudkast til forskellige, der i fortrolighed giver deres umiddelbare reaktioner tilbage på en bogforside.
Flere end én bogforside er blevet ændret på grund af de tilbagemeldinger.

Nå, men tilbage til titlerne.
Jeg faldt over dette herlige indlæg fra Marie Halkjær, der blogger om bøger, udgivelse og redaktion af bøger. Hun giver en glimrende række eksempler på titler, der er gode, og forklarer også, hvorfor de er gode. Hun opstiller en række kriterier for, hvornår en bogtitel er god og siger, at det er sjældent, en titel indeholder alle fem. Og til slut hun giver gode råd til, hvordan man selv finder en god titel

Se her nogle eksempler, hun fremhæver

stress bogDen med køleskabet, den overrasker!

Prøv engang at fundere over en fængende titel, du har købt en bog ud fra – hvad var det, der gjorde udslaget for, at du købte den?

Denneher handler om stress…..

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 8. februar 2010 i kategorien: Bøger . Andre indlæg af

2 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Stine  |  9. februar 2010 kl. 13:25

    Tak for en spændende appetitvækker – og referencen til bogsucces.dk. Meget relevant!
    Det med titler er ofte rigtig svært – jeg har selv en svaghed for ordspil (som i netop ‘Sæt pris på dig selv’) men har samme oplevelse af, at der bliver for mange fortolkninger. Så nu er det tænkeboks-tid: hvordan få nye digitale samarbejdsformer til at lyde godt? 🙂

  • 2. Abelone Glahn  |  16. februar 2010 kl. 11:33

    net-work?

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: