Specialist eller generalist?

Skrevet af Trine Kolding

Dette fantastiske billede af en sydafrikansk barbershop, All Style I know, får mig til at tænke på strategi og produktsortiment.

sydafrikansk barber (af Jan Jakobik)
af Jan Jakobik

En af de overvejelser jeg gjorde mig i forbindelse med opstart af min virksomhed var, om jeg skulle fokusere på bredden eller dybden i mine ydelser. Var det smartest at koncentrere mig om tidsstyring og personlig effektivitet, eller skulle jeg udvide med beslægtede områder som stresshåndtering, effektiv kommunikation mm.?

Et godt tip til afklaring er at kigge på, hvad du brænder for, og hvilke ressourcer du har:

  • Hvad gør dig begejstret?
  • Hvad er du særlig god til?
  • Hvad har du lyst til at lave mere af?

Jeg er helt med på, at det selvfølgelig også er vigtigt at kigge på kundernes ønsker og behov. Men i sidste ende er det din lyst og dine evner, der driver værket.

For mit vedkommende faldt valget på det forholdsvis snævre fokus på tid og effektivitet. Til gengæld arbejder jeg kontinuerligt på at brede viften af produkter, der formidler budskaberne og værktøjerne, ud.

Hvad er dit fokus?

[tags]produktsortiment, strategi, fokus, specialist eller generalist, microbusiness [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 9. april 2007 i kategorien: Bloggerhverdag . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: