Slut med at bruge “man”!!

Skrevet af Julie Lindegaard

Jeg undrer mig over det sprog, jeg ser, når jeg kommer forbi forskellige websites. Ofte støder jeg på en markant brug af ordet “man”. Med det samme bliver websitet upersonligt. For hvem er man?
Det er så afgjort ikke mig, så ville der ret sikkert have stået “du”.

Et “man” er problematisk. Især når det gælder salg. Her skal du kende din målgruppe og skrive direkte til dem. Et tilsyneladende ubetydeligt ”man” fritager dig for at tage stilling til, hvem du skriver til. Men det lille ”man” betyder også, at du kan miste din læsere og næst efter dine kunder, fordi de ikke finder teksten målrettet dem.

Hvis teksterne på websites i stedet bruger ord som: “jeg”, “du”, “vi” og “I” bliver læserne inddraget, fordi du både viser, hvem teksten er tiltænkt, og hvem der er afsender.

Selvfølgelig er upersonligt sprog brugbart i de rette situationer.
Eksempelvis hvis du ikke ønsker at pege en bestemt person eller virksomhed ud. Det upersonlige sprogbrug kan du også fint bruge i videnskabelige tekster. Men den slags tekster findes der af gode grunde ikke mange af på ganske normale websites, og da slet ikke på deres forside.

Så inden du sætter dig til tasterne, skal du tænke over, hvordan du kommunikerer til dine kunder. For der er stor forskel på, om du skriver “du” eller “man”.

Vil du have dine kunder tæt på eller holde dem i strakt arm?

[tags] personligt sprog, målgrupper, skritftlig kommunikation [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 27. november 2009 i kategorien: Diverse . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: