Skriv dine nyhedsbreve i alm tekstform uden for megen grafik

Skrevet af Abelone Glahn

På en af de postlister, jeg abonnerer på, Donalisten, diskuterer man i øjeblikket, hvordan et godt nyhedsbrev skal se ud på en mail.

De kan indeholde flotte opsætninger, grafik, farver etc etc. , men et argument for, at de absolut ikke gør, og for at de begrænser sig til at være skrevet i almindelig tekst, er, at flere og flere tjekker mail via deres mobiltelefon, og at dette bliver meget dyrt og meget tit også helt rodet at se på, når mobilen forsøger at hente grafikken. Som regel slås grafik fra, og resultatet er et nyhedsbrev, der på mobilen (og meget ofte også i webmail) ser aldeles rædselsfuldt ud.

Jeg hører til dem, der henter mail via mobilen, og jeg hylder derfor, at man prøver at begrænse grafikbegejstringen og billederne. Jeg forsøger det også i mine egne nyhedsbreve. kan man ikke – eller vil man ikke – leve op til det, er det mindste, man kan gøre, at tilbyde nyhedbrevet i en tekstversion også.
          Det kunne virke lidt maskinstormeragtigt, men som teknologierne er i dag, er de altså ikke gode nok til at løse dette problem.

En af fortalerne for, at man keeper-it-simple, er Lars-Michael Sørensen, der har lagt nogle meget klar og enkle råd om at skrive nyhedsbreve ud her på sit site, Sidewinder.

Jeg har plukket hans oversigt her, men vil råd til, at man går hen på siden og læser forklaringerne på de enkelte punkter.
Afsnit i denne tekst:

Lige noget at bruge lidt pinsetid på – husk, man skal holde sig ude af solen mellem 12 og 15 ! God Pinse

[tags] nyhedsbreve, lars-michael sørensen, sidewinder, moiltelefon, brugervenlighed [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 9. maj 2008 i kategorien: Gode råd . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: