Selvstændig på stoffer!

Skrevet af Trine Kolding

Jeg har en bekendelse. Jeg er begyndt at tage stoffer. For nylig læste jeg, at det ikke kun er cykelryttere, der er på stoffer. Også musikere, erhvervsledere og eksamensplagede studerende gør det. Det vil jeg naturligvis ikke stå tilbage for, så nu er jeg også på præstationsfremmere.

I modsætning til EPO og betablokkere er mine stoffer dog både gratis og uskadelige. Ja, de er ligefrem sundhedsfremmende. Og jeg er afhængig! Endorfiner, hedder de. Oversat til dansk: Kroppens indre morfiner.

Det startede ved et tilfælde i en lille boghandel, hvor jeg faldt over ”Endorfiner – sådan producerer du dine egne lykkehormoner” af Rients Ritskes og Merel Ritskes-Hoitinga. En lille, letlæselig bog, der gør en stor forskel. Bogen beskriver to typer af hormoner: Stresshormonet adrenalin og lykkehormonerne Endorfiner. Adrenalinet har både positiv og negativ effekt. Det positive er, at det hjælper os til at præstere på kort sigt, mens det på langt sigt er direkte nedbrydende for kroppen.

Derfor er det så vigtigt at få flere af lykkehormonerne. Dels fordi de gør os glade, afslappede og kreative, dels fordi de reducerer adrenalinets skadelige effekt. Forfatterne peger på motion og meditation som to vigtige måder at øge produktionen af endorfiner.

Jeg indrømmer gerne, at jeg altid har syntes, at meditation er lidt langhåret. Jeg har prøvet det et par gange, men har faktisk fundet det fysisk ubehageligt. Hvilket i øvrigt er helt normalt i vores travle hverdag med kun et minimum af pauser. Vi skal simpelthen genlære, hvordan det er at geare ned og slappe HELT af. Og lave ingenting. For meditation er faktisk at lave ingenting i forhold til vores produktivitetsfikserede samfund. Ifølge forfatterne handler det om at tømme hovedet for tanker, og en af metoderne er at tælle sine udåndinger. Simpelt, men svært!

Til forfatternes store ros lykkes det dem at afmystificere meditation ved meget simpelt at forklare, hvad den gør ved kroppen, og hvorfor det er sådan en velsignelse for vores velbefindende og helbred. Samtidig anviser de en meget simpel og overskuelig måde at komme i gang – nemlig ved blot at fokusere på at tælle udåndinger. Ingen mantraer eller småreligiøse henvisninger. Blot tælle.

Så nu er jeg begyndt at meditere. Ifølge bogen er det bedst at gøre det to-tre gange dagligt i min. 20 minutter. Hvis det virker uoverkommeligt, så kan vi ”klare os” med en gang à 20 min. Hvis du gør det, reducerer du stress, mens fokus, kreativitet og overskud øges.

Hvis du savner mere ro og fordybelse i dagligdagen, men savner det sidste spark til at få gjort noget ved det, så investér et par timer og læs bogen. Jeg garanterer, at du bliver inspireret.

[tags]lykkehormoner, endorfiner, stresshormoner, adrenalin, Rients Ritskes, Merel Ritskes-Hoitinga, meditation[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 11. juni 2007 i kategorien: Bloggerhverdag . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: