Sådan markedsfører du en bog via nettet

Skrevet af Abelone Glahn

I disse dage arbejder jeg med at markedsføre min nye bog “50+ og nystartet”.

Det sker ad traditionelle kanaler som pressemeddelelser, opringninger til journalister, udsendelse af selve bogen og omtaler i trykte magasiner mv.

Men det sker også i høj grad ved hjælp af nettet – og ved tilførelse af mer-værdi. Jeg har for eksempel lavet en facebook gruppe for dem, der føler sig som værende i gruppen.

Start tidligt
Når man markedsfører via nettet, er det vigtigt, at man forstår, at det drejer sig om at bygge omtalen op flere måneder før bogen kommer, da netomtale spredes viralt.
Det har jeg bestræbt mig på – også hjulpet lidt på vej af omstændighederne – bogen har været et godt stykke tid undervejs, så det har lisssom givet sig af sig selv, at jeg har talt om den længe, før den kom.

Mine primære redskaber er et meget godt netværk på nettet. Men det står i disse dage sin prøve, for mit netværk består jo primært af folk, der allerede er i gang som selvstændige og ikke dem, jeg skal ud at fange på virksomheder og i organisationer, hvor de måske lidt i smug går og overvejer at starte en ny tilværelse.

Dem skal jeg ramme, og det er en spændende udfordring.

Forlaget Penguin har udgivet en glimrende vejledning på engelsk i marekdsføring online af bøger.
Tak for tippet om dette til Rikke Moos, der har fundet omtalen på denne blog dseneste, hvor skribenten, Søren Storm Hansen skriver:

Det overordnede budskab er, at man skal gøre potentielle bogkøbere opmærksomme på bogens eksistens ved at være tilstede der, hvor folk søger information eller diskuterer det emne, bogen handler om.

Den kritiske periode er de sidste seks måneder op til bogens udgivelse. Det er i denne periode, man skal opbygge kendskabet til den kommende bog og meget gerne skabe nysgerrighed og forventning.

Så jeg har faktisk gjort, hvad man skulle – uden at vide, at det også er dét, som Penguin anbefaler.

“Koncentrér, repetér, dominér”
E
ndelig har jeg stor nytte af en gammel sætning, som min mand, der er udlært i reklamebranchen bliver ved med at sige:
“Koncentrér, repetér, dominér”. Det er noget, han har lært tilbage i tresserne, og det gælder sådan set stadig – også på nettet.

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 20. marts 2009 i kategorien: Bøger,Gode råd,Markedsføring . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: