Sådan inviterer du andre på LinkedIn

Skrevet af Abelone Glahn

“Hi, I’d like to add you to my professional network on LinkedIn. “

Når jeg får en sådan meddelelse, betragter jeg det nærmest som spam.
Jeg finder det – med ganske få undtagelser – aldeles uhøfligt, at folk benytter den autogenererede, engelske invitation til at spørge mig, om jeg vil med i deres netværk.

Hvis folk ikke gider at have ulejlighed med at skrive en personlig henvendelse til mig, gerne på dansk hvis det er fra en dansker, tænker jeg umiddelbart: “Her kommer et brev fra en, der ikke gider have ulejlighed med at skrive noget personligt og fortælle, hvorfor de egentlig vil i netværk med mig. Ham/hende gider jeg ihvert fald ikke være forbundet med”
Den eneste undtagelse er, hvis man får et brev fra en, man lige har været sammen med og aftalt at udveksle link. Da kan jeg til nød acceptere det.
Men jeg finder det en uskik, at man ikke giver et par bemærkninger med.

Måske er jeg meget synlig og får derfor mange henvendelser. Det betyder, at jeg  ofte får henvendelser fra folk, jeg ikke kender, men som mægtig gerne vil “i bukserne på mit netværk”, ja, sådan opfatter jeg det, når de uden andre indikationer end den automatisk skabte invitation spørger mig, om vi skal være forbundet.
Jeg har et rigtig godt neteævkr, som kan være værdifuldt for andre, og dét kompromitterer jeg ikke ved at forbinde mig med nogen, der end ikke gider at sige hvorfor de vil connectes med mig.

Den bedste måde,  man får kontakter på Linked In, er ved at slette den autogenererede meddelelse og skrive på dansk (til danskere), hvorfor man gerne vil i netværk med dem.
Og så vent til de har tid at svare igen: LinkedIn påminder automatisk dem, der ikke har svaret på dine invitationer efter nogle dage, og hvis man fortsat ikke responderer, så udløber invitationen.

Der er jo nogen, som bare overhører en invitation, frem for at besvare med et nej….en tavshed kan måske ligefrem  give anledning til tanker hos afsenderen, og måske ligefrem føre til, at vedkommende i den forbnyede henvendelse gør sig den ulejlighed at begrunde sin henvendelse.

Endelig vil jeg lige advare mod at bruge LinkedIns automatiske synkronisering med ens adressekartotek. Det ser nemt ud, men mange har besvær med at få applikatonerne til at snakke sammen, og selv om man får muligheden for at klikke folk til eller fra, kan man meget nemt komme til at sige ja til at sende invitation til nogle relativt ukendte.
endelig er vi tilbage til start – for hvilken en meddelelse skal man sende til mange på een gang ? Jeg kender  ihvert fald ikke ordlyden af et sådant brev, som ike på en eller anden måde kommer ti at virke upersonlig og masseudsendt.

Gør det nu personligt, hver gang!

Her har jeg også blogget om, hvordan du ellers gebærder dig på Linked In.
Og her om hvordan du “kommer af”

Fyns Stiftstidendes Rikke Hyldgaard har en glimrende artikelsamling om LinkedIn og netværk her:
Sociale netværk   og baggrund her  og “Sådan netter du”
Og her er en god artikel om hvad man får ud af det ( Tore Scheel, vinimportør)

[tags] linked in, linkedin invitations, netetikette, tore scheel [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 8. februar 2008 i kategorien: Gode råd,Netværk og networking . Andre indlæg af

2 kommentarer Skriv kommentar

  • 1.  |  12. februar 2008 kl. 18:21

    […] Udvid dit netv

  • 2. Michael A. Hansen  |  24. juli 2008 kl. 21:06

    Brug facebook til netværk i sociale sammenhænge. Linked In er efter min mening det bedste værktøj til employer branding, og derfor virksomhedenes legeplads.

    Facebook er dog ved at komme godt med ifm. deres nye design som de lancere i august. Jeg arbejder selv med employer branding på Facebook og kan anbefale alle at undersøge denne platform nærmere.

    mvh.
    Direktør
    Michael A. Hansen

    http://www.komfo.dk/index.php?id=21

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: