Sæt system i journalisterne

Skrevet af Abelone Glahn

saml på emailadresser og navne på relevante journalister
Det hænder, jeg bliver ringet op af journalister og bedt om en udtalelse, særligt lige for tiden, hvor rigtig mange har ringet om  det virtuelle håndtryk i rekrutteringssammenhæng.

Jeg har nu – inspireret meget af et råd i Julie Lindegaards bog “Bliv synlig i medierne” – systematiseret denne kontaktflade: På mit skrivebord (….på PCen altså – den ville drukne, hvis listen lå på mit rigtige skriverbord…) har jeg lagt et excel ark med en liste over de journalister, jeg er blevet ringet op af.
Listen indeholder
navn
medie
dato
emne
e-mail
telefon
og så en plads til personlige kommentarer

Den ligger vel at mærke ikke nede i en mappe, jeg skal finde først, men ude på skrivebordet (jeg friholder generelt mit skrivebord for dokumenter ellers).
Kommentarfeltet bruger jeg bl.a. til at notere ned, hvad jeg har givet dem af andre historier, som jeg bør følge op på senere.
Jeg er for eksempel ved at færdiggøre en bog om 50+ iværksættere, og den skal jeg gerne have fortalt om allerede nu.

At listen ligger så nemt at finde, betyder, at jeg straks kan indsætte kontakten i listen, og gemme navnet til senere.

Senere – ja, der skal jeg måske netop bruge en række journalister til at skrive om noget nyt, jeg foretager mig, eller om noget andet, der er relevant for samme målgruppe for magasinet/avisen.
På den måde slipper jeg for at sende til nogle mere anomyme mailadresser som redaktionen@avisnavn.dk
Ulempen er selvfølgelig, at folk skifter job, men det må jeg så opdatere.

Jeg har senest indføjet Ingeniøren på listen, for jeg er netop blevet interviewet til Ingeniøren . Forleden var det Mandag Morgen, og for atter nogle dage siden var det Nyhedsavisen.
 Meeeen, dén artikel bliver så aldrig lige bragt……..

Her er iøvrigt Julies gode råd til, hvad du skal gøre, når journalister ringer:

*Hvem ringer om hvad?
*Hvorfor er netop du blevet kontaktet, og hvad er din rolle?
*Hvem taler journalisten ellers med?
*Hvad er den konkrete anledning
*Spørg til om dine udtalelser skal citeres eller skal fungere
som baggrund
*Bed om at få evt. citater forelagt
*Bed evt. om tænkepauser og ring tilbage så hurtig som
muligt
*Giv altid et kortfattet resumé til sidst af komplicerede sager

Kilde: Julie Lindegaard og Malene Grouleff
Fra bogen “Bliv synlig i medierne – sådan fortæller du de gode historier”

[tags] presse, 50+, mandag morgen, ingeniøren, virtuelle håndtryk, pressekontakt, julie lindegaard [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 5. september 2008 i kategorien: Gode råd . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: