Rystende afsløring fra efterskole

Skrevet af Nethe Plenge

Jeg er rystet. Chokeret. Har lige slukket TV’et efter at have set en dokumentar fra en sandsynligvis tidstypisk dansk efterskole, Skamlingsbanken. (Det Store År, sendt den 21. august på DR1 kl 20.30)
Her kunne man blandt andet følge lærernes dom over fire piger, der bestemt ikke havde være søde ved en af deres kammerater. De fire blev sendt hjem på tænkepause, de to af dem blev bortvist. Andre indslag i programmet viste lærernes “alvorlige samtaler” med og konsekvenspædagogik over for unge, der havde forbrudt sig mod stedets normer.
Det, der chokerede mig, var ikke så meget de unges opførsel. Nej, det var, at så mange voksne i et pædagogisk miljø forpasser så mange fabelagtigt gode chancer for at inddrage de unge i de selvsamme unges egne konflikter. Forpasser muligheder for at gribe anledningerne i luften til at lære de unge kyndig og besindig omgang med mellemmenneskelige konflikter.
Jeg er helt overbevist om, at alt hvad lærerne gør er gjort at et stor og velmenende hjerte og på ingen måde mod bedre vidende. Men jeg er sørme rystet over at se, at en sådan objektgørende pædagogik stadig finder sted i dagens Danmark. Tænk, at lærere stadig sætter de ‘uvorne’ unge således ‘uden for døren’ – så kan de ellers stå derude og lære, hvordan man er sammen med andre. Eller hvad? Og imens sidder lærerne med alvorlige miner i lærerkollegiets jury og voterer om, hvorvidt og hvordan de unge skal straffes. Lærerne er dommere, de unge bliver gjort til umyndiggjorte objekter.
Hvordan i hede hule h…. skal man lære at styre konflikter, når konflikten tages ud af hænderne på en? Jeg håber, de unge kræver at få deres egne konflikter tilbage – og at der er nogen, der vil lære dem, hvordan de selv kan tage hånd om dem.
Jeg ved, at en TVudsendelse kan skære vinkler i virkeligheden, så den knap er genkendelig for hovedpersonerne. Så hverdagen kan meget vel tage sig ganske anderledes ud. Jeg forholder mig kun til det, udsendelsen viste, jeg kender ikke andet til den pågældende efterskole.
Men alligevel… nogen gange kan selv en besindig konfliktvejleder godt have markante meninger.
Kommentarer er velkomne.
[tags]Skamlingsbanken, unge, unge i konflikt, lærere, dommere, giv konflikten tilbage]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 21. august 2007 i kategorien: Diverse,Konfliktstof . Andre indlæg af

8 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Mette Sørensen  |  21. august 2007 kl. 21:33

    Kære Nethe Konfliktvejleder! Også jeg så udsendelsen fra efterskolen, og sad bagefter med en noget sær fornemmelse. Nu ved jeg hvorfor! – den skabte jo nærmest en konflikt i mig også. Problemet er vel, at personalet ikke ser det som konflikter men som “dårlig opførsel” der skal straffes. Straf og skyld eksisterer i bedste velgående ses det! Der var ellers godt potentiale i de elever. Jeg blev helt rørt over de unge mænd, der først lyttede undrende til deres troende ven, for derefter at fremsige Fadervor sammen! Eller den unge pige, der sagde: “Sex er helt forbudt – det er nok bare fordi de ikke vil ha’ vi bli’r gravide – man ku’ da osse bare lære at bruge gummi!”
    Hun kunne med samme selvfølgelighed have sagt: “De der konflikter – dem må vi da se at få løst”
    Men nu ved jeg hvorfor det hedder konfliktvejleder – man skal have vejledning til at SE konflikten – jeg troede engang man bare sku’ ha hjælp til at løse den!
    God arbejdslyst!
    Hilsen
    Mette

  • 2. nethe plenge  |  22. august 2007 kl. 07:43

    Mange tak for din kommentar, Mette. Det, du skriver, får mig til at indse, at skolen og jeg (måske osse du og sikkert en masse andre) grundlæggende bygger på to meget forskellige opfattelser af, hvad konflikt i bund og grund er for en størrelse. Jeg ser snarere de unges ballade som en form for kritik, mens, som du skriver, skolen nok ser det som “dårlig opførsel”, der skal så ifølge udsendelsen straffes. Men der er to i en tango – skolen&dens lærere og de unge, som skolen i udsendelsen sætter sig op i et modsætningsforhold til, og ikke i en ligeværdig relation med mulighed for dialog. Der er ret stor forskel på “straf og skyld”-grundlaget og et konflikter-er-udviklingspotetiale- grundlag. Med venlig hilsen Nethe
    PS., Jeg har her til morgen tilføjet et link til udsendelsens hjemmeside, men ikke ændret i indholdet af den egentlige blog om udsendelsen ovenfor.

  • 3. Mette Sørensen  |  22. august 2007 kl. 21:36

    Altså nu synes jeg ikke de unge lavede ballade – jeg synes skolen har ret i, at de var i gang med en grov form for mobning. Jeg er blot ikke enig i håndteringen af mobningen. Hvis de unge skal lære selv at foregribe mobningen må den håndteres på stedet med inddragelse. “Lorten på bordet” så den kan betragtes fra alle sider.

  • 4. nethe  |  23. august 2007 kl. 06:14

    Tak – det er jeg meget enig med dig i. Begge dele. mvh n.

  • 5. Jonas Petersen  |  25. august 2007 kl. 08:57

    Jeg ser det som tegn på at efterskoleelever er i et vakuum med hensyn til deres retssikkerhed.

    Det er lærerne, som er anklager, dommer og jury. Bladet “Efterskolen” lavede i 2005 et tema-nummer, hvor at en kendt jurist og tidligere folketingsmand netop udtalte sig kritisk omkring at eleverne ikke kan få det fornødne forsvar i deres sager.

    På Forevejle efterskole efterforskede man for nogle år siden hash-rygning lige uden for skolens matrikel og her blev elever sendt hjem alene på grundlag af at de ikke ville angive andre.

    En anden skole har bortvist en elev for at ryge – nede i byen – dvs. i privatsfæren.

    Eleverne har ingen bisidder imodsætning til en afhøring hos politiet og konsekvensen – bortvisning fra “samfundet” – er jo lige så alvorlig i disse sager, som i sager som politiet efterforsker.

    Sidst og ikke mindst så narkotester hver 6 efterskole jvf. bladet “Efterskolen” eleverne på samme måde som i fængsler og eleverne behandles derfor som lovbrydere uden dom.

    Tiden er kommet til at man må se alvorlig på om efterskole-konceptet er noget, som staten skal støtte økonomisk. Vi har efterhånden fine 10. klasse centre, som kan løfte opgaven fint – omend ikke bedre.

    Udviklingen i miljøerne på skoler udenfor hjemmet er blevet mere rå. Blot se på amerikanske efterskoler. Her er et link:

    http://www.secretprisonsforteens.dk

    Vi bør derfor vende udviklingen og sørge for at flere unge kan få lov til at uddanne sig med støtte i deres hjemlige sociale netværk og gradvis afvikle efterskole-konceptet.

  • 6. nethe  |  26. august 2007 kl. 06:59

    Kære Jonas,
    tak for din indlæg. Det er et alvoligt emne, du omtaler, altid alvorligt, når love tages i egne hænder og håndhæves uden retssikkerhed. Den måde at gribe konflikter an på, kan man se overalt, og det er det, jeg syntes var interessant at bringe op på bloggen. Efterskolen her har haft mod til at åbne dørene ind til deres hverdage, det er sørme meget modigt gjort, når man ved, hvordan TVudsendelser kan beskæres til ukendelighed! Og de scener, vi har set, kan jo slet ikke fange hele efterskolens rige liv og mange muligheder.
    Jeg er slet ikke enig med dig i at efterskoler skal afvikles, men vil på den anden side heller ikke forfølge den diskussion, du åbner her.
    Med venlig hilsen Nethe

  • 7. Jonas Petersen  |  26. august 2007 kl. 20:26

    Bladet “Efterskolen” har et tema-nummer med bortvisninger som emne.

    http://www.efterskolen.com/modules.php?op=modload&name=PagEd&file=index&topictoview=5

    Konflikter behøver jo ikke kun at have grobund i konflikter mellem elever. Det kan også have grobund i gundlæggende kulturelle forskelle imellem den måde, som eleverne lever på derhjemme og den samfundskultur, skolen ønsker at eleverne skal eksisterer i. P.t. er det rygning, som for nogle fylder lige så meget i dagligdagen og deres liv, som for de som skal bede til deres gud 5 gange om dagen.

    Her har en skole bortvist en elev for at ryge nede i byen – dvs. privatsfæren. Her taler man om mere end regler på en arbejsplads. Her taler man om adfærdsbehandling og grundlæggende om B.S. Skinners teorier.

    Efterskoler er at sammenligne med bosteder og måske skulle man skelne lovgivningsmæssigt til sådanne steder. TV-udsendelsen viser med al tydelighed at skolerne går psykiatriske ungdomsafdelinger i bedene (I næste udsendelse bliver en pige bedt om noget ganske grænseoverskridende, som vi må forstå at vi kan støde nogle elever med i et multikulturelt samfund). Lærere har er ikke læger og derfor burde de afstå fra at bearbejde de unges personlighed og fokusere på indlæring istedet.

  • 8. nethe  |  27. august 2007 kl. 12:04

    Tak igen for et indlæg. Jeg kan se, at der er en sag, der ligger dig stærkt på sinde. Imidlertid vil jeg gerne afslutte denne debat om efterskolers berettigelse og deres eventuelle grænseoverskridelser. Det ligger efter min mening uden for det, min blog skal bruges til. Jeg håber, du har adgang til andre fora, hvor du kan fremføre dine synspunkter og føre en dialog om de emner, du mener, er påtrængende. Med venlig hilsen Nethe

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: