Presseovervågning – hold overblikket

Skrevet af Julie Lindegaard

Når du er igang med dit pressearbejde, kan det være svært at se, hvor det giver resulatet.
Du har måske nok talt med en journalist på et medie, men pludselig hører du fra andre, at du eller dit firma også har været omtalt andre steder. Medierne lader sig inspirere af hinanden, og ind imellem betyder det, at de samme historier går igen i flere medier. Også selv om du ikke selv har kontaktet dem.

I disse tilfælde kan du med fordel abonnere på presseklip fra medieovervågningsbureauer.
De fleste steder fungerer det sådan, at du vælger emneord, som du vil søge på – eksempelvis dit firmanavn – og så får du tilsendt enten udklippene fra aviser og blade med posten noget tid efter det har være bragt, eller pdf’er via mail. Du betaler for de klip, du får tilsendt. Priserne varierer.

Der findes en lang række bureauer, der lever af at overvåge medierne – blandt andre:

Cision – det tidligere Observer
Infopaq
Infomedia

Og endelig er der funktioner, hvor du via egne emneord kan overvåge nettet – og dagligt få en mail med nyt.
Eksempelvis på overskrift.dk, hvor du kan overvåge, hvad der foregår på blandt andet diverse blogs – og som i øvrigt er gratis.

Men du kan jo også søge på de forskellige mediers hjemmesider – men der er det ikke altid, du får det hele med. Og det er jo yderst relevant at følge med i, hvis du løbende kontakter flere journalister og sender dem pressemeddelelser.
Kun på den måde kan du se, om din indsats virker – og derefter måle på resultaterne ud fra de mål du har sat dig i forbindelse med omtalen.

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 14. april 2008 i kategorien: Diverse,Markedsføring . Andre indlæg af

3 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Stefan Bøgh-Andersen  |  14. april 2008 kl. 17:59

    Hej Julie

    Tak for omtale af Overskrift.dk – og, nåh ja, vi anvender selvfølgelig selv vores egen medieovervågnings-tjeneste til at finde hvad der skrives om os selv 🙂

  • 2. julie lindegaard  |  14. april 2008 kl. 18:03

    Hej Stefan
    Hold da op – meget effektivt må jeg sige.

    Julie

  • 3. Line Wied  |  15. april 2008 kl. 11:03

    Google Alert kan ganske gratis sende dig en email når der findes oplysninger på baggrund af søgeord du selv definerer. Det kan jo være dit eget firmanavn 🙂

    Prøv selv på http://www.google.com/alerts

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: