PR, der virker? Målret dine historier – og skab relationer!

Skrevet af Julie Lindegaard

Forleden underviste jeg på pressekurset “Kom i medierne” på IBC, hvor en af kursisterne var fra en dansk modevirksomhed. Hun havde erfaring med pressen, men savnede også flere indgange til de gode historier.

Det interessante er, at selv om virksomheden sendte produkter, pressefotos og korte tekster til redaktionerne, inviterede til pressebesøg med forevisninger af modetøjet og andre lokkende events, så var det alligevel den personlige kontakt, og opbygningen af de gode relationer mellem journalister og virksomhed, der gav bedst resultat.
Kursisten kunne fortælle, at alle de andre initiativer druknede, fordi journalisterne fik så mange tilbud.
Derfor havde de også opdaget, at de personlige kontakter var vejen frem.

I min virksomhed oplever vi gang på gang, at virksomhederne klager over at deres pressemeddelelser ikke bliver set, – men forklaringen er ganske enkel: Pressemeddelelserne er ikke målrettede til de enkelte medier. Og journalisterne bliver ikke kontaktet.
Der er forskel på, om du arbejder for omtale i Alt for damerne, Erhvervsbladet, fagbladet Ingienøren eller Bo Bedre. Du må ændre din tekst, vinkle den til modtageren og gøre det relevant for hvert enkelt medie hver gang. Og så må du i kontakt med journalisterne, så du kan opbygge gode relationer – det er det vigtigste.

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 2. juni 2008 i kategorien: Diverse,Netværk og networking . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: