Pauser reducerer stress og styrker immunforsvaret

Skrevet af Trine Kolding

Forleden havde jeg fornøjelsen af at undervise på Center for StressStressvejlederuddannelse. En tilbagevendende begivenhed, der altid er både hyggelig og inspirerende. Denne gang blev jeg og hørte Thomas Milsted  fortælle om afspænding og afslapning.

Mange af os lever et liv i højt gear med få pauser. Vi fortæller os selv, at der ikke er tid til en pause nu, for vi liiige først skal nå at gøre denne opgave færdig eller svare på en mail eller… Og inden vi får set os om, har vi arbejdet i timevis uden at give hjernen og kroppen et tiltrængt hvil.

Ifølge Thomas er blot 15 minutters daglig afslapning nok til at reducere stresshormonerne væsentligt og samtidig styrke kroppens immunforsvar. Det kan f.eks. gøres ved at meditere. Hvis du er en af dem, der synes, at meditation er lidt langhåret, kan du i stedet lytte til en cd med afslappende musik eller en guidet afspænding. Eller blot give dig selv lov til at lave absolut ingenting.

Det lyder uhyre enkelt. Men for rigtig mange er det faktisk en svær øvelse. Prøv det! Jeg garanterer, at det er rart…efter et par gange:-)

Og a propos pause, så går jeg nu på en tiltrængt ferie og ønsker jer alle en dejlig, varm påske!

[tags]pauser og afslapning, Center for Stress, Thomas Milsted[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 29. marts 2007 i kategorien: Personlig effektivitet . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: