Otte gode råd, når journalisten ringer

Skrevet af Julie Lindegaard

Telefonen ringer, du sidder fordybet i en opgave, men tager røret og svarer. I den anden spørger en journalist om et par svar til en artikel, han er ved at skrive. Du bliver først lidt befippet. ”Journalist, jo jo, jeg vil gerne medvirke”, tænke du, ”for jeg vil jo gerne omtales”. Du begynder at svare på spørgsmålene…….

Stop stop stop….

Før du begynder at svare på journalisten spørgsmål, er der et par ting du helt grundlæggende må vide mere om, før end du kan udtale dig kvalificeret om noget som helst. Men de fleste af os bliver beæret, stolte eller går i panik, når der pludselig er journalister, der ringer. Og det er faktisk uanset, om vi selv har sendt dem forslag til gode historier eller de ringer på eget initiativ. Det kan være fatalt for resultatet, og du kan komme til at udtale dig om emner, du ikke har belæg for. Samtidig er det heller ikke svært eller farligt at blive interviewet af journalister, hvis du bare har dit forarbejde i orden, kender præmisserne og tænker dig om.

Her er otte råd min kollega Malene Grouleff fra Grouleff Kommunikation og jeg har samlet, som du kan printe og hænge på din opslagstavle – altid lige ved hånden, så du er klar, når journalisten ringer.

– Hvem ringer om hvad?
– Hvorfor er netop du blevet kontaktet, og hvad er din rolle?
– Hvem taler journalisten ellers med?
– Hvad er den konkrete anledning
– Spørg til om dine udtalelser skal citeres eller skal fungere
som baggrund
– Bed om at få evt. citater forelagt
– Bed evt. om tænkepauser og ring tilbage så hurtig som
muligt
– Giv altid et kortfattet resumé til sidst af komplicerede sager

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 31. marts 2008 i kategorien: Gode råd,Markedsføring . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: