Trøstende sandheder om kunsten at prissætte (design)opgaver

Skrevet af Abelone Glahn

En af de mest aktive webgrrls, jeg kender, Karen Mardahl, har gjort opmærksom på et link til 12 sandheder om prissætning af designopgaver, primært på webben., forfattet af designfirmaet Vandelay.

Men de tolv råd kan sagtens bruges af andre!
Læs først og fremmest den engelske version her, og husk at læse de mange kommentarer, som også rummer nyttige tips.
Her er nedenfor de tolv i en kort dansk udgave.

Jeg vil desuden til stadighed, igen og igen , anbefale Ulla-Lisa Thordens nyttige danske lille BørsenMikro bog: Sæt pris på dig selv – sådan sælger du dig selv. hvis du bare er den mindste smule i tvivl om, hvordan du får ordentlig betaling for dit fremragende arbejde!

1. Der er ingen nøjagtige formel for prissætning.
2. Både timepris og projekt-baserede priser har fordele og ulemper.
3. Prissætningen er en nødvendig del af at være freelancer.
4. Fejltagelser er en del af processen.
5. Dine priser vil påvirke dit eget syn på dine ydelser, og de vil også påvirke din kundes opfattelse af dine tjenester.
6. At være usikker på hvordan man skal prissætte er helt almindeligt.
7. Variationen i priser er lige så bred som viften af talentniveauer
8. At miste en opgave er ikke altid en dårlig ting.
9. Prisfastsættelse kan være en god måde at frasortere de besværlige kunder.
10. Nogle potentielle kunder vil synes din priser er høje, uanset hvad du forlanger.
11. Det kan blive nødvendigt at forlange mere, end du oprindeligt meldte ud.
12. Til at begynde med vil du sandsynligvis nødt til at opkræve mindre, end du gerne vil. 

[tags] prissætning, freelancing, pricing, mardahl, webgrrls, vadelay design [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 25. juli 2009 i kategorien: Gode råd . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: