…og jeg er journalist. Har du et øjeblik?

Skrevet af Julie Lindegaard

telefon.jpg
Telefonen ringer. Du har en journalist i røret.

Det kan være skræmmende oplevelse. Journalister har ofte et dårligt ry. Husk på, at du selv er med til at præge udfaldet. Bærer du dig rigtigt ad, kan det skabe synlighed om din virksomhed.

Journalisten kan ringe til dig af flere grunde. Måske har du sendt en pressemeddelelse, som journalisten følger op på.
Et andet scenarie er, at journalisten tilfældigvis er stødt på dig i kraft af sin research og så ringer for at få mere at vide.

De råd du får her, kan bruges i begge situationer, men det er op til dig at vurdere, hvilke der egner sig bedst, når du bliver ringet op.

1. Navn og telefonnummer
Få fat i journalistens navn og telefonnummer. Har du kun et hovednummer, så er det svært at skulle forklare en receptionist, at det var ham med den dybe stemme.

2. Hvorfor dig?
Få afklaret, hvorfor netop du er blevet kontaktet. Er det til et regulært interview, research til kilder eller noget helt tredje? Spørg også om din rolle. Er du eksempelvis med som case eller ekspert?

3. Hvem ellers?
Find ud af, hvem journalisten ellers taler med. Det giver et overblik, og du får mulighed for at svare mere præcist.

4. Den konkrete anledning
Få afklaret, hvad den konkrete anledning er. Der kan være flere grunde til at emnet dukker op. Her får du også mulighed for at stille journalisten spørgsmål omkring hans viden om emnet. Så giver du heller ikke allerede kendt viden.

5. Stadig research?
Find ud af om, du er den direkte kilde eller om journalisten stadig researcher. Bliver du ikke nævnt ved navn, kan du overveje om det er besværet værd. Omvendt kan det være en god ide at hjælpe journalisten, som også er i færd med at opbygge en relation til dig. Det kan du få gavn af senere.

6. Citater
Spørg om at få citaterne forelagt. Journalisten lader ind imellem deres kilde gennemse materialet, inden det offentliggøres. Finder du udtalelser, som ikke skal med, så kan du spørge om journalisten vil fjerne/ændre det. I det hele taget skal du ikke nævne det, som ikke skal komme andre for øre.

7. Manglende viden og tænkepauser
Du bliver spurgt om et emne, du ikke har stor viden om. Vind tid ved at sige, at du ikke har de rette papirer lige nu. Alternativt kan du sige, at du er i gang med noget vigtigt, men at du ringer tilbage hurtigst muligt. Husk at ringe tilbage som aftalt, ellers risikerer du, at blive stillet i et dårligt lys.

8. Kort, klart og præcist
Husk at give korte og præcise resumeer af svære emner. Det betyder, at du skal gå uden om fagudtryk og snørklede forklaringer.

Hvilke erfaringer har du gjort dig i tilfælde, hvor journalisten ringer?

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 4. december 2009 i kategorien: Diverse,Markedsføring . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: