Nyt magasin på gaden – eller rettere på nettet….

Skrevet af Julie Lindegaard

Er lige blevet gjort opmærksom på dette nye fænomen:
remee.jpg

Magasiner, der kan bladres i – som i e-paper, men hvor der også er fuld skrue på interaktivitet og multimedie. Skønt at se en videreudvikling af e-paper….

Tjek det ud – det er x-factor stjernen Remee, der får fuld selvpromovering og fortalt gode historier:
Remees eget magasin

Det er top tjekket med lækkert design – men jeg er ikke overbevist – er det virkelig fremtiden at læse magasin på nettet, hvor du skal bladre som i “den virkelige verden”.
Læsevenligheden får umiddelbart bundkarakter – her er tænkt mere på smartness og lækkert design. Men det er måske også det vigtigste?
For eksempel er det jo også besynderligt at så få af annoncerne er interaktive…..

Hvad synes du???

Jeg vil kigge mere på det den kommende tid – og måske nok vende tilbage med mere, når jeg har nærstuderet det.

Virksomheden Freemags står bag teknologien.

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 18. februar 2009 i kategorien: Dit virtuelle håndtryk,Diverse,Kommunikation . Andre indlæg af

3 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. julie lindegaard  |  23. februar 2009 kl. 10:27

    Jeg har fået lov at kopiere dette indlæg ind fra Kommunikationsforum, hvor mit indlæg feedes til:

    Hej Julie

    Tak fordi du bringer fænomenet på banen. Tillad mig med at komme med lidt uddybning på området, som i øjeblikket rykker rigtig hurtigt – også i Danmark, hvor vi som almindelige netbrugere hidtil kun har kendt kataloger og tilbudsaviser med bladreeffekt.

    Men der sker en del på området. Tjek fx dette paintball magasin fra US
    http://viewer.zmags.com/showmag.php?magid=78758
    Eller dette modemagasin fra Holland:
    http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=hdpfh

    Om det er fremtiden? Med en finanskrise til at trykke og enorme udgifter til tryk og distribution af fysiske eksemplarer, tror jeg vi vil se mange kreative udgaver af magasiner den kommende tid. Du kan fylde dit magasin op med mange lækre interaktive annoncer og effekter og samtidig gøre det billigere end trykte magasiner. At antallet af interaktive annoncer er få, spiller sammen med at fænomenet er nyt og ikke udbredt. Hos Zmags har vi adskillige udenlandske kunder, der har formået at skabe en ny indtægtskilde ved at sælge interaktive annoncer i magasiner, der linker til annoncørens hjemmeside.

    Læsevenligheden i bund. Det er vel en smagssag og et spørgsmål om valg af den rette teknologi. Prøv at spørg en af de 18-årige tøser som Remee’s magasin henvender sig til! Er sikker på at hun hellere vil opleve et interaktivt magasin frem for at læse en old-school print udgave.

    Hvis du vil gå mere i dybden med emnet, må du endelig bare spørge.

    Mvh
    Joakim – som lige skylder at sige, at han arbejder i Zmags marketing.

  • 2. julie lindegaard  |  23. februar 2009 kl. 10:27

    Kære Joakim

    Tak for dit indlæg – og fedt at få uddybet.

    Jeg synes bestemt at Remee udnytter nettes muligheder bedre end splatter-magasinet – der i mine øjne er mega-traditionelt … tilsat lidt levende billeder..
    Remee har da fanget fidusen ved de flere korte tekster, valgmulighderne mv….

    Og jeg godtager dit argument om, at vi sparer papiret og distributionen – og kan noget andet med denne type magasin…

    Så ja, hvis alternativet er et fysisk magasin i klassisk forstand, så kan det her være et billigere alternativ (jeg kender dog ikke prisen på det her – men tænker at de udgifter du sparer til tryk og lækkert papir istedet skal bruges på at skabe levende billeder, interaktivitet og udnytte de muligheder, der er på nettet…) Men du kan hurtiger ekomme ud til en bredere målgruppe – det er afgjort!

    Men som udgangspunkt mener jeg, at et magasin på nettet ikke skal afløse eller være et billigt alternativ for et trykt magasin – men være et online medie, hvor nettets fulde potentiale udnyttes.

    Den klassiske magasinopbygning giver en ringe brugevenlighed – når vi taler online – hvorfor skal du bestemme, hvad jeg skal læse, når jeg har set forsiden? Fordi du vil styre mig, så jeg ser alle annoncer eller fordi du mener, jeg skal læse tingen hierakisk…..
    Jeg kan kun bladre fra side til side – og altså ikke vælge selv – som jeg kan på et site, hvor der er flere indgange til stoffet?

    Jeg tror bestemt ikke, at den unge målgruppe synes det er fedt at blive styret gennem et onlinemagasin – de styrer deres informationer selv – i langt højere grad end sådan en gammel 32-årig stenalder-netbruger som mig….

    Men jeg vil da vildt gerne blive klogere på det her – hvad er jeres erfaringer – og hvem satser I på som primær målgruppe for denne type magasiner..

    På mange måder synes jeg det ser fedt ud – men jeg er ikke helt overbevist….
    Men igen – det kommer an på, hvad magasinet er sat i verden for… Som alternativ til trykt fungerer det fint…..

    I øvrigt – god weekend….

  • 3. Joakim Ditlev  |  23. februar 2009 kl. 10:29

    Hej Julie

    Stærk opfølgning! Du bringer nogle gode nuancer til debatten.

    Du skriver: “Men som udgangspunkt mener jeg, at et magasin på nettet ikke skal afløse eller være et billigt alternativ for et trykt magasin – men være et online medie, hvor nettets fulde potentiale udnyttes.”
    Jeg er fuldstændig enig. Men dels er der en lang overgangsfase – eller tilvænningskurve – til at få det maksimale ud af online magasiner, dels er det ikke alle målgrupper online versioner er modtagelige for, og ikke mindst er der det økonomiske issue.

    Ta’ eksemplet med Paintball magasinet. De kunne ikke lave penge på en traditionel forretningsmodel med trykte magasiner. Derfor spurgte de deres brugere: hvad vil I gerne have? Liveoptagelser var en helt stor trigger her, så derfor har de i hvert online magasin nu over 2 timers video. Magasinet er gjort gratis og pengene får de hjem ved at sælge interaktive annoncer. Overordnet er distributionsomkostninger nærmest 0, omsætningen er gået ned (well, det er gratis nu), men de når ud til en større målgruppe og de har en sundere og mere skalérbar forretning.

    Splat XD er dog i indlæringsfasen. Styring af brugerne kan man undgå vha. søgefunktion, indholdsfortegnelse og deeplinks som kan distribueres videre på social netværk.

    Jeg skal lige korrigere: Zmags udvikler blot online software, hvor vores kunder selv kan oprette online versioner af magasiner og tilføje beriget indhold. Hvilke målgrupper de går efter og hvor meget de fyrer op under video og flash, har vi ingen indflydelse på. Det ved kunden som regel bedst selv 🙂

    Mvh
    Joakim

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: