Når du ikke får den pris, du synes, du er værd…

Skrevet af Abelone Glahn

Jeg har netop deltaget to dage i et fagligt træf for 250 mediearbejdere, herunder tæt på 50 freelancere. To fagligt spændende dage, hvor vi ofte var inde på, hvor vanskelig en forhandling med en opdragsgiver/kunde kan være omkring betaling, og hvor tit vi selv kan være vore egen værste fjende i kontraktforhandling.
Fra Biks til BusinessFlere gange kom jeg til at tænke på passager i Karen Lumholts bog “Fra biks til business”, som handler om at tage sin egen forretning alvorligt og flytte den fra det små til det større og mere professionelle.
Holde fast i og synliggøre den værdi, man skaber.

I bogen oplister hun blandt andet en række typiske fælder ved salg og bruger især tid på at beskrive, hvad man skal gøre, hvis man vil undlade at sænke timeprisen under en forhandling, fordi man føler sig presset af kunden. Det gælder kvinder, som mænd!

Lumholt skriver; “Du undergraver respekten for din tid, din faglighed og din professionalisme, hvis du sænker din timepris under en forhandling. Finder du bag efter ud af, at din pris ligger forkert i forhold til markendsprisen, må du justere den”
“Har du først sat en timepris, skal du holde fast i den. Du må så barbere ned i tilbydet , og tydeliggøre, hvad der er, der falder bort, for eksempel skære nogle ydelser væk, så den samlede pris kommer ned på det, kunden vil betale”

Skal du finde andre kunder?
Og i sidste ende fremhæver hun, at man kan blive nødt til at se på sin salgsstrategi og spørge sig selv, om man går efter de rigtige kunder. For hvis man konstant har bøvl med priserne, kan det jo være, man skulle se sig om efter nogle andre kunder. Det medfører, at man skal tænke sig om, i forhold til om man
a) skal ændre sine ydelser og /eller  b) ændre sin salgsstrategi.

Skal du levere noget andet?
Rigtig mange, der oplever, at finanskrisen stadigvæk betyder nedgang i opgaver og i betaling, bør tage begge spørgsmål op til overvejelse. Det kan jo lige så godt være, at det er dig, der skal ændre din portefølje for at få nogle bedre betalende kunder, og at du skal forlade dem, du har , som ikke betaler tilstrækkeligt.
Så, kan du fornye dig selv og dine ydelser…..?

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 24. april 2010 i kategorien: Bøger,Mikrovirksomheder,Salg . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: