Når begejstring dræber

Skrevet af Allan Ravn

Når man læser den en management bog efter den anden, oplever man tit at der bliver henvist til at bevare begejstring i alt man laver (især hvis man læser bøger fra dem som har et holistisk syn på forretning).

Og langt hen af vejen er jeg meget ening, men på et punkt har jeg oplevet at overdreven begejstring rent faktisk kan være en dræbende smitte i en virksomhed. det sker når virksomheden, eller især ledensen ikke er i stand til at sige NEJ til et produkt, en mulig chance, en ny ansættelse, et nyt kundesegment eller andet som bare er “så spændende” ! i værset fald betyde den langsomme død. Ikke at sige NEJ, er en overspringshandling, som på længere sigt vil koste dyrt…. også økonomisk!

For at være i stand til at sige NEJ, skal du kende følgende:

Hvad er mit produkt egentligt?
Hvem er mine rigtige kunder? ( altså dem som betaler)
Hvad vil jeg have ud af virksomheden om 6 mdr, 12 mdr, 3 år og 5 år?
Målsætning på alle planer, eks. antal medarbejdere, antal kunder, segmentering, produkter…. You know the drill 🙂
OG…. besvar spørgsmålet: Vil denne nye ide´, nye produkt eller hvad den nye nu måtte være, bidrage til virksomhedens højere mål..???

Mange hilsner

Allan Ravn

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 16. juni 2008 i kategorien: Diverse . Andre indlæg af

1 kommentar Skriv kommentar

  • 1. Abelone Glahn  |  17. juni 2008 kl. 07:24

    Sjovt, du skriver eet: jeg er ved at interviewe en række mennesker til bogen om at starte virksomhed efter at man har rundet de 50. en af dem har startet fler virksomheder, som er gået ned eller videreført uden ham. han sagde til mig, at den vigtigst lektie var, at man skulle fokusere. Hans nye,eller skulle man snarere sige seneste virksomhed, som han har startet i en alder af 66, har eet produkt. Kun eet. Netop fordi han ikke ville sprede sig i begejstring over, hvor meget han ville kunne.
    Først to år efter starten udvidede han med eet til….

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: