Merværdi for dig og virksomheden

Skrevet af Allan Ravn

Balancen mellem, at have travlt, og have ALT for travlt, vel at mærke med de rigtige ting, kan være en hårdfin balance.

Og når det koger allermest, kommer den skønne, næsten formildne tanke snigende. Jeg ansætter én, eller flere, ja, så mange som muligt der skal til for at hjælpe mig…

Og ideen er skam god nok, men….

Alt for ofte ser og høre jeg historier fra ledere/virksomhedsejere (og ansatte), som fortæller om de første kaotiske måneder med en ny mand/kvinde ombord, hvilket jo ikke lige var meningen, og hvorfor?

Svaret er klart og heldigvis simpelt. Hvis du ansætter for at hjæple dig, er du på et sidespor, hvis du ønsker at drive en seriøs virksomhed, men hvis du derimod ansætter for at styrke virksomheden er du rette vej.

Man kan næste føle forskellen i ovenstående anskuelser af en ansættelse! ík?

Og for at det ikke skal blive alt for kaotisk i opstarten (lidt kaos er nu meget godt :)), så er det et must at arbejdsopgaver er predefineret!! og ikke kun i en smuk udformet kontrakt, men derimod i virksomhedens driftmanul. Hvad gør vi, hvornår gør vi det, hvorfor gør vi det og med hvilket resultat….svar på alle dette, og endnu mere skal være nedfældet i driftmanualen. Ved at videregive nye ansatte denne viden, bliver indkøringsfasen kort og præcis.

Så mit råd er:

– Sæt tempoet ned
– Noter alt du foretager dig (gerne i time/sag skabelon)
– Afsæt tid én gang om måneden hvor du gennemgår din time/sag.
– Begynd af udvikle driftmanualen for din virksomhed, på baggrund af time/sag rapporten.

Jo bedre og mere præcis manualen bliver, jo kortere bliver indkøringsfasen af nye ansatte og jo mere værdi er tilført virksomheden. Virksomheden er blevet styrket samtidigt med du er blevet afhjulpet!

God weekend

Allan

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 1. februar 2008 i kategorien: Diverse . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: