Mænd bedømmes på karrieren – kvinder på familien

Skrevet af Julie Lindegaard

Ja, nyheden er jo ikke ny…. Business.dk bringer i dag historien……Men diskussionen om, hvorfor det stadig er sådan i 2008 er relevant.
Jeg sidder netop og læser Erhvers – og byggestyrelsens rapport “Kvinder kan få succes med egen virksomhed” og det er spændende læsning. På langt de fleste punkter er vi slet ikke så forskellige. Vi vil gerne udleve vores drømme, bestemme over vores egen tid og udrette noget. Men der er alligevel punkter, hvor kvinderne er bagud….
Kun 1 ud af 4 iværksættere er kvinder
Kun en ud af 10 vækstiværksættere er kvinder

Hvordan kan det dog være??
De fleste kvindelige iværksættere vælger et selvstændigt liv for at få familie- og arbejdsliv til at gå op i en højere enhed. Det er drømmen om at skabe sit eget arbejdsliv, der driver værket!

Måske har mænd en større trang til at sætte et spor, skabe arbejdplads for andre – eller måske er de mere risikovillige??

I Karen Lumholts nye bog – Fra biks til business, der udkommer her på Børsen Mikro d. 19. november er der en række gode råd til kvinder, der vil lave forretning. Bogen udkommer i øvrigt den dag, hvor der er nationalt fokus på kvinder og iværksætteri i forbndelse med Uge47-kampagnen Start virksomhed – start vækst.

Med et øget fokus kan det være at flere kvinder tager springet – og udligner vækst-opgørelserne…..

Jeg vil også gerne høre andre bud på, hvad der skal til…

[tags] iværksætteri, uge 47, Karen Lumholt, business.dk, kønsroller, vækstiværksættere, kvinder, ligestilling, Erhvervs- og byggestyrelsen [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 29. oktober 2008 i kategorien: Diverse . Andre indlæg af

3 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Sophie Hovdekorp  |  30. oktober 2008 kl. 09:52

    Jeg var med til “ivækst” møderne, hvor rapportens resultater blev gennemgået, og fandt bl.a. at det man måler en succes på måske er lidt forældet – f.eks antallet af ansatte synes at vægte mere en en stor omsætning.

    Jeg tror at en virksomhed – også når den startes af kvinder har forskellige faser med forskellige behov.

    Den nye coach, vil ofte identificere sin virksomhed og sin egen rolle med passionen for at coache direkte.
    På et tidspunkt rammer denne måde at drive forretning et indtægtsmæssigt loft og her må coachen/ejeren af virksomheden tage et valg. Er det at coache i denne form, der er vigtigt eller er det at drive en virksomhed, hvor jeg servicerer flest muligt med det jeg er den bedste til.

    En anden måde at sige det på kunne være at enhver virksomhedsejer stor eller lille på et eller andet tidspunkt må forholde sig selv til rollen som leder og denne rolles prioritet frem for at være medarbejder i sin egen virksomhed.

    Her er støtte til at vokse og frem-elske nye visioner for sin virksomhed essentielle for at skabe de mentale spring der skal til.

    Jeg glæder mig rigtig meget til at læse “fra Biks til Business”.

    Med venlig hilsen
    Sophie Hovdekorp
    http://www.presentmoment.dk

  • 2. Børsens Forlag  |  4. november 2008 kl. 13:59

    “Når man lægger bogen fra sig, er det med svar på de væsentligste spørgsmål og lyst til at komme i gang med pressearbejdet.” 4 ud af 5 stjerner, Lene Holst Nielsen, RetorikMagasinet

  • 3. Børsens Forlag  |  4. november 2008 kl. 14:02

    “Med pædagogisk tæft, journalistens præcise sprog og eksempler på vellykket PR viser Julie Lindegaard, hvordan man opdager den gode historie, der – med de rette øjne og redskaber – kan fortælles om alle virksomheder. […] Bogen giver en praktisk og anvendelig indføring i PR-arbejdet og den er relevant for alle der arbejder med PR i nystartede eller etablerede små og mellemstore virksomheder.” Kommunikation og sprog

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: