LinkedIn for små virksomheder 2 – Bureauet bruger netværkets netværk

Skrevet af Abelone Glahn

Finder såvel nye kunder som freelancemedarbejdere via LinkedIn
Det unge og ambitiøse webbureau BrandNew fra Nykøbing Falster bruger også Linked In. Den nu 26årige Martin Mouritzen har haft sin profil i fire-fem år. Han startede da også som selvstændig allerede som 19årig og kunne med det samme se fordelen ved at være med, da LinkedIn bredte sig i Danmark.

Netværkets netværk
Vi bruger det både som enkeltpersoner og som virksomhed. Specielt vores store kunder og samarbejdspartnere bruger det, og vi tilføjer kunderne, så vi bliver en del af deres netværk. Dermed bliver vejen til at tage kontakt videre til deres netværk kortere. Vi har fået adskillige nye kunder via gamle kunder.

– Vi bruger netværket meget, men jeg kan ikke præcis sige, hvor megen tid, jeg bruger. Fordelene opvejer klart tidsforbruget, som jeg i øvrigt ikke synes er nævneværdigt.

– LinkedIn kan ikke erstatte et rigtigt netværk, men det er godt til at tage den første kontakt med. Vi benytter det ikke hver dag, men ser på kontakterne, lægger mærke til hvem i vores netværk, der har fået nye kontakter, ser om det kunne være nogen, vi kunne sende en mail til om vores arbejde.

Ikke kun for IT
 – LinkedIn er overhovedet ikke kun for IT folk, men størstedelen af brugerne har et vist IT kundskab. Sådan er det altid: Først er det alle nørderne, der tager den slags til sig, så er det IT-cheferne og til sidst breder det sig til alle derfra.

– Det er svært at sige, hvor mange kunder vi får gennem LinkedIn, men lige nu har vi netop opbygget et website for Urban, og via deres ITchefs netværk har vi allerede fået en kontakt til en anden kunde, der gennem referencen fik tryghed nok til at vælge os som leverandør.

– Når vi selv kigger efter freelancemedarbejdere, bruger vi blandt andet LinkedIn til at finde kandidater. Særligt når vi har travlt er Linked In perfekt, fordi der netop er så mange inden for vores branche.

Nye brugere skal kigge først
– Mit råd til nye brugere er: Gå ind og se, hvordan de andre gør. Søg på folk i samme branche, se hvordan de er oprettet og præsenterer sig selv. Læg mærke til om du selv synes, det er professionelt. Kan du se, at det kan gøres professionelt for din egen virksomhed også, er der intet i vejen for at oprette sig selv.

– Man kan over en uge sætte en times tid af om dagen til at afprøve systemet. Man lægger ret hurtigt mærke til, om man får positiv tilbagemelding, hvis man prøver at sende kontaktbeskeder ud. Og så skal man give det tid.

– Der vil sikkert være brancher, der ikke synes, de kan bruge det. Som oftest er det nichefolk, der har den store fordel, men i alle brancher er der nogen, der skal være de første! Er man den første i ens branche kan det give troværdighed langt hen vejen, mener Martin Mouritzen.

Martin Mouritzens profil

Læs mere om Brand New : http://www.brandnew.dk/

[tags] martin mouritzen, linked In, netværk, virtuel rekruttering, nykøbing falster [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 3. august 2007 i kategorien: Gode råd,Mikrovirksomheder . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: