LinkedIn for små virksomheder 1 – Finder gamle kolleger og får referencer

Skrevet af Abelone Glahn

IT-konsulent bruger 5-10 minutter om måneden på at vedligeholde det faglige netværk

Martin Bolbroe, der driver virksomheden Titit.dk fra Rødby, har været på Linked In i lidt over et år og har pt. 23 kontakter.

– Oprindelig brugte jeg et par timer for at udfylde profilen godt og vedligeholder nu kun profilen, når jeg skifter stilling og arbejdsområde. Ellers bruger jeg højst fem minutter om måneden på at kigge ind og se, hvor andre er flyttet hen, eller hvad de har spurgt om.

– Jeg bruger gerne tid på at se på de andres profiler, fortæller Martin. – Det er jo ikke altid jeg får talt med mine kontakter om, hvad de har lavet, før jeg lærte dem at kende. Jeg gør det dels af personlig nysgerrighed, dels også for at vide, hvem der besidder hvilke kompetencer, som jeg måske en dag får brug for at kunne trække på.
Alle gamle kolleger

Martin fik invitation i sin indboks fra en tidligere kollega og kunne hurtigt se mulighederne i netværket: – Jeg har selvfølgelig et stort netværk blandt tidligere kolleger, og de finder nye jobs alle mulige andre steder. Måske møder man dem igen ved en messe eller andet sted, hvor man har samme interesser, men ellers risikerer man langsomt at kappe forbindelsen.  

Martin har selv brugt Linked In til at genetablere kontakten, og specielt har han brugt den funktion, som kan vise andre LinkedIn-bruger, der har arbejdet på samme virksomhed som en selv i årenes løb, og som viser, hvor de er henne nu.

– Som sådan er det ret genialt, siger Martin. – Specielt i min branche, som er meget dynamisk. Jeg bruger det også til at give hinanden rekommandationer. For eksempel har jeg fået mit nuværende job via tidligere kollega. Det er en længere freelancekontrakt, men den slutter jo, og så bliver det interessant igen at spørge til i sit netværk, om der er åbninger, før man bruger de traditionelle muligheder med konsulentdatabase.

Legaliserer uopfordret kontakt

Mange danskere har svært ved at tage kontakt med helt fremmede af angst for at trænge sig på eller være til ulejlighed, også selv om de har et helt legalt forretningsmæssigt ærinde. De elektroniske netværk gør det imidlertid meget nemmere at lave disse kontakter, fordi alle er med på samme præmisser – man vil gerne kontaktes – ellers er man ikke med på LinkedIN.

– Har man en opgave eller en udfordring vil man naturligvis søge til dem, man kender først, men når man er i LinkedIn er det mere legalt at kontakte en anden, som er i netværket, for man er der jo på netværkets præmisser, som er at være indstillet på at blive eksponeret.

– Jeg kan kun se en fordel også for små virksomheder og enkeltpersoner at vedligeholde deres netværk på den måde. Rent professionelt kan man føle folk lidt på tænderne, inden man kontakter dem, siger Martin Bolbroe.

Martin Bolbroes profil på LinkedIn:

Se mere på http://www.titit.dk/

[tags] linkedin, netværk, virtuel rekruttering,titit, falster, martin bolbroe[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 3. august 2007 i kategorien: Gode råd,Mikrovirksomheder . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: