Kaos – fordele og gode råd til at håndtere det

Skrevet af Trine Kolding

I sidste uge underviste jeg på et stresshåndterings-kursus, hvor en af deltagerne spurgte, om jeg altid selv bruger min tid effektivt. Yderst relevant spørgsmål, som jeg har funderet en del over siden. Mit svar er: “Nej!”

Jeg har ikke altid et knivskarpt mål for mit arbejde, og sommetider ryger både prioritering og planlægning sig en tur. Vi kan ikke styre alting, og det tror jeg heller ikke, vi skal. Ofte er det netop i kaos, at nye idéer og nye sammenhænge opstår.

Hvis mit liv, både arbejdsmæssigt og privat, altid lå i rammer og var planlagt ned til mindste detalje, så ville jeg:
1) Kede mig gevaldigt
2) Gro fast i vaner og rutiner
3) Miste gnist, spontanitet og impulsivitet

Styr på tingene
Det er ikke ensbetydende med, at jeg ikke kan lide at have styr på tingene, for det holder jeg meget af. Som ejer og medejer af to virksomheder, med en arbejdsuge på max. 37 timer om ugen, masser af rejseaktivitet og et par små tvillingedrenge har jeg brug for, at mine overordnede mål er klare. Når de er det, kan jeg langt nemmere prioritere min tid og opgaver og herefter planlægge, så jeg også når dét, jeg har sat mig for inden for den givne tidsramme. Et solidt fundament gør det nemmere at vælge til og fra.

Men vi er jo ikke herre over alting – og heldigvis for det! Så ind imellem ryger planen sig en tur, og det kan føles, som om alting sejler. Heldigvis har jeg min værktøjskasse inden for personlig effektivitet og planlægning. Jeg ved, hvad der skal til for at komme “op på hesten igen”, og sejlturen behøver derfor ikke vare så længe.

Mit råd, når det hele ramler, er:
1) Vent et øjeblik med at gå i panik. Sluk telefon, mail etc. og sæt dig med en blok. Skriv alt det ned, du skal nå.

2) Sæt tid på, hvor lang tid du skal bruge til de enkelte opgaver. Sammenlign med den tid, du har til rådighed. Er det realistisk? Husk på, at du ikke er supermand, og at det ikke gavner din forretning, at du arbejder i døgndrift og kører dig selv ned.

3) Hvad er det ALLER vigtigste (ikke dét der haster mest, men det vigtigste), du skal have gjort? Det næst-vigtigste? Etc.

4) Kig på opgaverne nederst på listen: Er det virkelig nødvendigt at lave dem? Kan du slette nogle af dem? Kan du bede om udsættelse?

Jeg har selv en periode for tiden, hvor opgaver og tid ikke hænger sammen. Derfor har jeg taget konsekvensen og rykket nogle møder og opgaver til det nye år, hvor jeg har mere tid. Interessant nok var de fleste tilbagemeldinger, at det passede rigtig godt, for de var selv i tidsnød!

Når du har skaffet dig selv lidt luft, er det nemmere at gendanne overblikket. Og husk, at fordelen ved at være i kaos er, at det giver anledning til at kigge sin prioritering og planlægning grundigt efter i sømmene:
– Bruger jeg egentlig tiden på det rigtige?
– Er min planlægning for stram?
– Er jeg for tidsoptimistisk?

[tags] tidsoptimistisk, planlægning, prioritering, personlig effektivitet, overblik, mål, stresshåndtering [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 12. december 2007 i kategorien: Personlig effektivitet,Tid . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: