Julehilsner kan dømmes som spam

Skrevet af Abelone Glahn

santslgh.GIF
Mange benytter julen som anledning til at sende – ja, surprise – et julekort. Dette sker hyppigere og hyppigere som e-julekort, og med meget få undtagelser har jeg personligt den holding til e-julekort, at jeg hellere vil være foruden!

For jeg får alt muligt uvedkommende og masseproduceret skjult reklame i disse hilsner.

For mig skal et julekort være personligt og vedkommende, og det er langt fra al den julemail, man overdænges med i de kommende uger.

Forbrugerstyrelsen har på deres glimrende side forbrug.dk lagt en advarsel ud, som nøje beskriver, at mange rent faktisk kommer til at forbryde sig mod loven om spam, fordi de sender julekort ud til folk, der ikke har sagt ja til at modtage noget sådant.
Forbrug.dk har fået en henvendelse fra en erhvervsdrivende, der spørger til lovligheden af disse julekort til samarbejdspartnere og kunder, og styrelsen svarer:

Elektroniske henvendelser er reguleret i markedsføringslovens § 6 om spam. Bestemmelsen skal beskytte forbrugerne mod uanmodede henvendelser med reklame, tilbud etc….[]

Men bestemmelsen dækker efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke kun situationer, hvor henvendelsen indeholder konkrete tilbud el.lign., men omfatter også mere generel promovering eller markedsføring af en erhvervsdrivendes navn eller varemærker (såkaldt “branding”) – og et elektronisk julekort er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse et typisk eksempel på “branding”.

Så pas på med nisser og rensdyr og reklamer i een pærevælling.

Et andet godt tip, nu vi snakker e-mail og marketing.

Her er en engelsk gennemgang af 8 ting du absolut IKKE skal gøre, når du dyrker email-marketing:

Blandt rådene er:

– Lad være med at starte julemarketingen for tidligt. folk bliver meget hurtigt trætte og overdoserede og reagerer negativt med at få julehilsner i starten af november.
– Lad være med at skrive for kompliceret
– Husk – om muligt – at segmentere dine nyhedsbreve, så ikke alle skæres over en kam.

Listen kommer fra iMedia Conncetion, hvis nyhedsbrev om marketing online bestemt er værd at abonnere på – jul eller ej.

Tak for tippet om forbrug.dk til Charlotte Hammer, Flexikom, der fortalte om det på Mikronet.dk s postliste.

[tags] nyhedsbreve, e-marketing, iMedia, spam, forbrug.dk, julekort [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 28. november 2008 i kategorien: Gode råd,Netværk og networking . Andre indlæg af

1 kommentar Skriv kommentar

  • 1. Abelone » Gode og d&hellip  |  22. december 2008 kl. 06:52

    […] I disse dage spammes min indboks af snesevis af e-julekort. Mange af dem er præcis som tidligere beskrevet nogle, som jeg modtager uden at have bedt om det. […]

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: