“Jeg synes jo selv det er et spændende produkt”

Skrevet af Karen Lumholt

Jeg beskriver 13 typiske faldgruber for kvindelige selvstændige i bogen “Fra biks til business”. Beskrivelserne er baseret på samtaler, interviews og erfaringer fra mine kvindenetværk. En af de typiske faldgruber er den, hvor kvinden har udviklet produktet udelukkende på baggrund af sin egen interesse eller passion. Er der nu noget galt i at bygge sin virksomhed på sin passion? Slet ikke. Men det er klogt at kombinere dette med en dialog med – og et indblik i – markedet:

Charlotte har en cateringvirksomhed, som bl.a. leverer til kommunen, hvor Charlotte selv bor. Hun brænder for, at kommunen skal købe ernæringsrigtig og økologisk mad til både skolebørn, syge og ældre. Hun har investeret en del i at lægge om til 100 procent økologi, nye tryksager, prislister osv. Men det viser sig, at kommunen foretrækker det billigere produkt, som hun tidligere har leveret. De vil fortsætte med den gamle aftale. Hun har altså produceret en Audi eller Porche, men de vil helst have en Opel eller Skoda.

Hvad skal Charlotte gøre fremover? Og hvad kunne hun have gjort?

Det kunne være skægt at høre dine kommentarer til Charlotte – her på bloggen. Jeg kommer også med mine. Men først vil jeg høre dine gode råd til Charlotte. Måske du kender hende – eller én, der er i samme situation?

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 9. december 2008 i kategorien: Diverse . Andre indlæg af

2 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Klarafine Lildholdt  |  9. januar 2009 kl. 12:41

    Måske er det rigtig kynisk det her, men at basere sin virksomhed alene på passion er jeg ikke sikker på er en god idé.
    Jeg kan brænde nok så meget for at lave lyserød ost, men hvis der bare ikke er et marked for det, så er min passion i den forbindelse ret underordnet – siger jeg, der arbejder med det, der er min passion – og som der heldigvis er et marked for:-)
    Det oplagte omkring Charlotte er jo at sige, at hun burde have undersøgt, om kommunen overhovedet var interesseret i det nye produkt, hun var ved at udvikle. Men det gjorde hun jo ikke, så hvad nu?
    Er det muligt OGSÅ at lave det gamle produkt, så hun stadig kan levere til kommunen og samtidig begynde at sælge det nye produkt ind andre steder?

  • 2. Karen  |  17. februar 2009 kl. 07:42

    Jeg er meget enig Med Lene Klarafine. Jeg tror man skal stå på tre ben: Det man brænder for, det man er rigtig god til og det, der kan sælges (er et marked for) – man kan finde fællesmængden mellem disse tre ben, så har man sit satsområde. Og så kan man, som Lene skriver, satse på to ting (jeg kalder det Gyngerne og karrusellen): Det man brænder mest for og det, der er mest afsætning i – og så tjene ind på gyngerne mens man udvikler karrusellerne til også at kunne give penge.

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: