Hvor kan vi blive uvenner?

Skrevet af Abelone Glahn

Som tidligere nævnt har jeg stiftet en virksomhed sammen med to andre, og vi er i gang med forberedelserne til en nærmere aftale om, hvordan vi samarbejder.
Som jeg selv prædiker til andre gælder det om at finde alle de punkter, hvor man kan blive uvenner, FØR man bliver det.

Så nu er jeg begyndt på en liste over de steder, der kan være faldgruber, og som vi skal have dækket, såfremt vi fortsat skal være venner. Et forsøg på en oversigt over, hvor der kan opstå ukonstuktivt fnidder. Situationer, som man ikke snakker så meget om – før det er for sent.

For eksempel:
– hvem tager sig af faktureringer, salg, markedsføring – alt det administrative, som ingen af os nødvendigvis synes er det sjoveste, men som skal gøres

– hvad sker der, når den ene af os synes, at han/hun trækker læsset for de andre?

– hvordan skal vi afregne med hinanden, når den ene trækker en god kunde ind, som de andre får en masse ud af, altså en afregning af leads

– hvordan skal vi aftale fordeling af indtægterne, i forhold til arbejdsindsatsen – timeafregning eller pr “vigtighed” af opgaven

– hvordan aftaler vi et kvalitetsniveau – hvem har det sidste ord i forhold til kvalitet af det vi laver

Kort sagt en masse spørgsmål, der er dybt relevante, men penible, hvis vi ikke får dem på bordet, før de udgør en konflikt.

Hvis nogen har gode ideer, skabeloner, aftaler, som vi kan lære af, er jeg meget interesseret i at høre fra jer. Ligesom jeg er interesseret i at høre om andre ømme tæer, vi skal være opmræksomme på.
Jeg er blevet gjort opmærksom på, at revisions og advokatvirksomheder ofte har denne typer samarbejder, og måske er der nogen af jer, der har et udkast til aftale, vi kunne kigge over skuldren på.
Vi bruger i øjeblikket nogle forskellige skabeloner at arbejde ud fra, blandt andet fra bogen “Har vi en aftale”, men man kan aldrig blive for klog op andres fejltagelser 🙂

Skriv gerne her eller dirkete til mig på ag@amedia.dk, så laver jeg en opsamling .

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 23. oktober 2009 i kategorien: Gode råd,Mikrovirksomheder . Andre indlæg af

2 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Sten Svenssson  |  28. oktober 2009 kl. 13:24

    Halløj der – du rammer hovedet på sømmet meget præcist.

    Jeg arbejder som rådgiver bl.a for revisionsvirksomheder og har gjort en række erfaringer om styrker og svagheder ved “kontorfællesskaber”.

    Det helt afgørende er, at man bliver enige om den fælles drøm om fremtiden.

    Bliv enige om ambisionsniveauet fra starten – een ønsker måske at leve efter, at “småt er godt”, hvor den anden drømmer om at blive een af de store og toneangivende virksomheder med mange ansatte.

    Bliv dernæst enige om de grundliggende værdier, som skal styre hverdagen. Og hold så hinanden op på det.

    Når man deler billedet af fremtiden og afklarer værdierne, så har man et godt fundament for at klare alle de praktiske problemer. Desværre er der for mange, som springer disse “mellemregninger” over og går direkte til praktikken. Det er naturligvis også nemmest at forholde sig til på kort sigt. Men giver bagslag siden hen.

    Held og lykke med jeres vision:-)
    Med venlig hilsen

    Sten

  • 2. Abelone Glahn  |  28. oktober 2009 kl. 15:35

    Tak for din kommentar. jeg er faktisk blevet rådet til at tale med revisionsfolk og advokater, fordi de ofte slår sig sammen og derfor måske har nogle ideer til, hvor vores faldgruber kan være.

    vi er i gang med nogle skabeloner til aftaler suppleret med andre virksomheders virkelige aftaler. Det er meget meget interessant og giver godt indblik i en masse ting, som vi ikke nødvnedigvis har følt nødvendige at fæstne på papir.
    men jo mere vi ser, jo mere orker vi nærmest ikke at have med – det bliver jo vildt omfattende, hvis man skal gardere sig mod alle tæneklige situationer.
    vh
    Abelone

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: