Hvor effektiv skal du være?

Skrevet af Trine Kolding

For nylig underviste jeg for en virksomhed, der er førende på sit felt i Danmark. Medarbejderne er ambitiøse, professionelle og virkelig dygtige til deres arbejde. Da jeg spurgte dem, hvor effektive de skulle være på en skala fra 1-10, var flere enige om, at 10 (= virkelig effektiv) var at foretrække. En af deltagerne havde også et klart bud på, hvordan han kunne blive mere effektiv. Nemlig ved at skære alt det sjove fra: Snak med kolleger, vittigheder på mailen, surfe på nettet etc.

Samtidig fortalte han, at hans arbejdsglæde afhang af, at der netop var plads til “det sjove”. Alt det som måske ikke kan aflæses på bundlinien og faktureringsgraden lige nu og her, men som for mange af os gør det rart at gå på arbejde. Og som med stor sandsynlighed kan ses på bundlinien på længere sigt. Han påpegede selv konflikten mellem at ville effektiv til et 10-tal og samtidig have behov for pauser og afbræk i arbejdsdagen.

Jeg tror, mange kan nikke genkendende til denne konflikt. Det er absolut ikke en “win-win situation”! Uanset hvad vi vælger, går vi på kompromis. For mig at se ligger der en stor udfordring i den måde, de fleste af os tænker effektivitet i dag. Kulturen i mange virksomheder og organisationer lægger op til, at vi skal være effektive konstant, når vi er på arbejde. Samtidig stiller mange virkelig store krav til sig selv både på arbejdspladsen og i privatlivet. Det er slet ikke usædvanligt at forvente høj effektivitet døgnet rundt. Nogle vælger endda at skære pauserne væk, så de kan nå noget mere!

Men er det realistisk? Nej, selvfølgelig ikke. Der findes ingen mennesker, der kan være effektive og levere top-præstationer døgnet rundt. Forudsætningen for at kunne levere varen er netop, at vi også husker pauserne og afslapningen. I virkeligheden er det vældig effektivt at lave ingenting ind i mellem. Men det er frygteligt provokerende for mange mennesker, fordi opfattelsen af effektivitet stadig handler om at nå en masse. Og hvis man er vant til at være i gang hele tiden, kan det faktisk være vanskeligt at sætte tempoet ned.

Så i stedet for at presse os selv mere og mere og samtidig have dårlig samvittighed over alt det, vi ikke når, er det på høje tide, at vi gør op med den gammeldags definition på effektivitet. I vidensamfundet er effektivitet ikke altid synlig. Sommetider er det vældig effektivt at sidde med fødderne på skrivebordet og tillade sig selv at tænke tanker og falde i staver. Som regel er det i disse stunder, mine bedste idéer bliver født. Og nogle gang er det mest effektivt at gå tidligt hjem fra arbejde, hygge sig med familie og venner og lade batterierne op.

Rigtig god weekend
 

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 9. november 2007 i kategorien: Personlig effektivitet . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: