Hvad får du ud af presseomtale?
Skrevet af Julie Lindegaard
Værdien af presseomtale diskuteres. En lang række pr-bureauer gør den op i spaltemilimeter, hvorefter de finder annonceprisen for tilsvarende størrelse annonce. Og ikke nok med det – de ganger prisen med op til fem (enkelte mener ti) fordi undersøgelse viser, at redaktionel omtale er op til ti gange mere troværdigt end annoncer….
STOP STOP – du kan ikke gøre din presseomtale op de på den måde, selv om det er ret belejligt for PR-bureauer som mit. Det får jo vores arbejde til at se dejlig værdigfuldt ud. Og det er værdifuldt – det er bare ikke en valid måde at beregne værdien på.
Måske kan det i visse situationer bruges som en pejling af, hvad du sparer – men bag presseomtalen ligger jo også en indsats fra din side.
Når du vil måle effekten af din presse-indsats, er du nødt til på forhånd at sætte en række mål op. Det kan være flere henvendelser fra potentielle kunder, uopfordrede jobansøgere eller nye samarbejdspartnere. Og i forarbejdet – det strategiske arbejde, der ligger forud – bør du kortlægge de relevante medier. Det kan sagtens tænkes at du som kvindelig iværksætter kan få god omtale i Ugebladet Søndag med en gribende personlig beretning. Men hvis dine kunder, jobansøgere eller samarbejdspartnere ikke er Ugebladet Søndags læsere – så er omtalen værdiløs i forhold til dine mål.
Derfor – mål din presseomtale i andet og mere end spaltemilimeter. Sæt målbare succeskriterier op!
Omtale for omtalens skyld er værdiløs!
Opdateret d. 17. april 2008 i kategorien: Diverse,Kommunikation,Markedsføring . Andre indlæg af Julie Lindegaard
Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar
You must be logged in to post a comment.
Følg kommentarer via RSS