Hvad er så god virksomheds-blogging ?

Skrevet af Abelone Glahn

I går holdt jeg et oplæg for journalister om Dit Virtuelle Håndtryk. En af mine pointer var, at man skal give noget til netværket, før man kan modtage.
Dét trængte ind hos flere deltagere, hvoraf en, Peter Høvring, samme aften kvitterede med en gave, nemlig et link til den amerikanske blogger, Debbie Weil, som ud over at køre en livlig og temmelig amerikansk, men – som Peter Høvring siger det i dette indlæg  – uforfærdet, iderig og energisk blog, som bl.a. handler om promovering på nettet.

Gaven, linkede til hendes blog, hvor hun har lagt en 17 sider lang gratis vejledning og meget praktisk gennemgang af hvad der gør en business blog god.
Jeg vil klart anbefale et kig på disse meget håndfaste råd, hvor hendes underkommentarer er næsten mere vigtige end selve rådene. (det kræver dog lige at man signer op til hendes nyhedsbrev, men hvad pokker det er sikkert også værd at læse.)
Jeg har læst dem igennem og kommer her med en kort version:

Debbie Weils 7 råd om god blogging

  • Blog om noget, du virkelig føler før.
    Og vær klar over, at det tager tid at opbygge en læserkreds
  • Koncentrer dig om at skrive korte, men hyppige indlæg, for eksempel blot et link
  • Hav noget på hjerte – vis kant (En blog er en måde at vise, at du kan skrive, tænke konkret og koncist)
  • Tjek stavning og grammatik (intet er mere uprofessionelt end sjusk, men hvor jeg dog selv glemmer det tit!)
  • Byg indlægget op til læsning på nettet – brug indrykninger, bulletpoints, citatindryk
  • Skriv mindst en gang om ugen, helst to eller tre gange
    (og her kommer hun med et godt praktisk råd: Hvis du er i tvivl om du har tid til at blogge helt færdig, så skriv en kladde, gem den i dit kladdearkiv og vend tilbage og færdiggør den senere. I arkivet kan du gemme forskellige indlæg, du arbejder på. Nogle gange er det bedre at færdiggøre senere, når tanken lige har bundfældet sig.)
  • Indarbejd din signatur i blogindlæg, så de også fremstår ved fx. en googlesøgning.
    (Dette sidste råd har jeg det personligt ret svært med – for blogindlægget viser jo tilbage til min egen blog – hvorfor så denne overinformation – eller også er jeg for dansk og upromoverende !)

Hendes råd er ikke nye  eller revolutionerende, men præsenteret som hun gør det, får selv trænede bloggere lige et par remindere med.

Jeg har lyst til at tilføje et 8. punkt:
Husk at Tagge dine indlæg – jo flere tags, jo nemmere bliver det at finde igen for andre, der leder efter lignende.

Tak for linket. Jeg blogger i næste posting et af de rigtig gode link, hun har, om hvordanman lægger video ud på sit site.

[tags]blog, debbie weil, Peter høvring, hoevring, dit virtuelle haandtryk[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 11. maj 2007 i kategorien: Bloggerhverdag,Gode råd . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: