Hvad er prisen for et foredrag og hvilke aftaler skal være på plads forinden kontrakt?

Skrevet af Abelone Glahn

En del mikrovirksomheder arbejder med at holde foredrag. Nogle gange kan det være svært at prissætte dette, andre gange giver det sig selv.

Anders Gisselmann fra One2Speak har startet et forum, hvor de, der arbejder skal bruge foredrag eller arrangere møder kan spørge og dele viden med andre. Forummet hedder Nerva, og i det findes for eksempel en artikel om hvad man – VEL AT MÆRKE som arrangør – skal tænke over, når prisen sættes , altså en vejledning til, hvilke faktorer, der afgør prisen.

Gisselmann nævner følgende faktorer:

Kendis effekten
Faglige kompetencer
Performance
Målgruppen
Arrangementets karakter
Unik eller det modsatte
Formøde
Formidlingsbureau/ direkte booking
Moms / transport
Geografi
Weekender/ ferier

Punkterne kommenterer Anders Gisselmann, og det er interessant læsning, hvor jeg absolut ikke deler en række af hans synspunkter, så som at det ikke behøver at koste noget at holde et formøde, at man ikke skal acceptere, at det koster ekstra, hvis man skal have en foredragsholder fra den ene ende af landet til den anden, og at mange foredragsholdere kan overtales til at komme gratis.

Sådan har jeg det ikke lige !

Derimod har Anders Gisselmann skrevet en anden artikel Book den rigtige foredragsholder, hvor han gennemgår ni punkter, der skal være i orden og gennemtænkt, for at man kan sikre sig, at man får det rette foredrag.
Dén artikel ville jeg til gengæld gerne have, at flere af mine kunder læste.
For eksempel afsnittet om, at det kan betale sig at fortælle foredragsholderen om målgruppen og formålet i detaljer.

Det er sket for mig flere gange, at jeg har fået for dårlig besked om, hvad målgruppen var for en, eller fået forkert besked om, hvad formålet med oplægget var. Meget tit sker det, at opdragsgiveren har een dagsorden, som han gerne vil have mig til at underbygge, men publikums dagsorden er en hel anden. Det er næsten den værst tænkelige situation, når man opdager det midt under foredraget.

Min erfaring er, at det er vigtigt at præcisere formålet, både når opgaven tegnes, og dagen inden – meget kan faktisk nå at ske for den, man skal holde fordrag for i de mellemliggende perioder, og det er ikke altid at ændringerne i formålet med arrangementet bliver formidlet til oplægsholderen.

Gisselman skriver disse punkter, og jeg bringer kun punkterne. Læs hele artiken her.
Det er rigtig gode råd.

1) Foredragsholderen skal være en foredragsholder

2) Foredragsholderen skal høre hvad du siger

3) Du skal beskrive målgruppen

4) Hvad er formålet med foredraget eller peptalken?

5) Varigheden og tidspunktet

6) Lokaleforholdene og teknikken

7) Tjek foredragsholderen

8) Betal prisen eller find på noget andet

9) Vær professionel

[tags]nerva, foredrag, prissætning, gisselmann, one2speak [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 23. november 2007 i kategorien: Gode råd . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: