Velkommen til min gæsteblog (og lidt om fleksibilitet)

Skrevet af Anette Sand

Jeg er gæsteblogger her i Børsenmikros Blogunivers, fordi min bog “Din første medarbejder – sådan vokser du med ansatte” udkommer den 4. december. Det glæder jeg mig meget til.

Hvis man for første gang skal ansætte en medarbejder, er det naturligvis først og fremmest det at finde den rigtige person og få den nye hverdag til at fungere, der er fokus på. Det skriver jeg en del om i bogen.

Det er svært at finde nye medarbejdere – i hvert fald til regnskab og bogholderi, som min virksomhed beskæftiger sig med – i øjeblikket. Der er ganske enkelt ikke nok regnskabsfolk i Danmark, så de, der findes, er allerede fuldt optaget.  Sådan er det også i mange andre brancher.

For de fag, der er ramt af arbejdskraftmangel, går udfordringerne både på at finde medarbejdere og at fastholde dem. Det vil sige, at arbejdspladsen skal være attraktiv nok til, at medarbejderen ikke vælger at kikke sig om efter noget andet.

For mikrovirksomheder kan det være svært at matche de tilbud, medarbejdere kan få fra store og etablerede foretagender: Frokostordning, fitnesscenter, personaleklub …. Men så kan vi så meget andet.  For eksempel være fleksible med hensyn til arbejdstid. Hos os er der f.eks. en, som arbejder tre dage om ugen, en som arbejder 32 timer, en har lidt sager med hjem ind imellem. Alle mulige ordninger, som skifter undervejs – altid efter fælles aftale.

I små firmaer er der ikke andre regler end dem, vi selv stiller op. Det giver os et fortrin – ingen personaleafdeling, der skal godkende enhver lille ændring.

Jeg går ind for, at man skal holde administrationen nede på et minimum: Ikke mere papirarbejde end nødvendigt. Men lige netop når det gælder ændring af ansættesesforhold, f.eks.  at en medarbejder vælger at gå fra 37 timer ugentligt til 34 timer ugentligt for at få en halv ugentlig fridag, så er det meget hensigtsmæssigt at have skrevet det ned. Evt. som en håndskrevet tilføjelse på ansættelseskontrakten og med begges underskrift på. Alternativt (knap så godt, men tit mere praktisk:) ved at du og medarbejderen mailer sammen om aftalen.

Der er også andre midler, mikrovirksomheder kan gribe til, for at være attraktive i kampen om de gode medarbejdere. Det skriver jeg mere om senere – og har du et bud er din kommentar meget velkommen.

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 23. november 2007 i kategorien: Diverse,Personale . Andre indlæg af

1 kommentar Skriv kommentar

  • 1. abelone glahn  |  23. november 2007 kl. 17:10

    Det var rigtig dejligt at få dig på banen, Anette, og vi er flere, der glæder os til at høre dine råd.
    venlig hilsen
    Abelone

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: