Gode råd til employer branding på nettet

Skrevet af Abelone Glahn

I november 2007 undersøgte Dansk Erhverv, hvordan 200 af deres medlemmer profilerede sig over for nuværende og kommende medarbejdere på deres hjemmesider. Kun 10 procent, altså 20 af de undersøgte firmaer, profilerede sig tydeligt fx ved at have en speciel sektion, der henvender sig til interesserede ansøgere.

Det er selvfølgelig ikke særlig godt, da en del af især de yngre ansøgere vælger at undersøge en eventuel kommende arbejdsplads via nettet, inden de søger job. Er præsentationen på nettet for ringe, falder nogle fra allerede her. Er præsentationen derimod interessant, kan den tiltrække. So far, so good.

Men at tiltrække medarbejdere gøres ikke alene ved en pæn præsentationsside. Den generation, der vokser op nu, færdes på en helt anden måde på nettet og finder, diskuterer, rater virksomheder på onlinefora, på You Tube, på Facebook, LinkedIn og i høj grad på blogs. Hvis virksomhederne ikke forstår dette, kan de nemt tabe kampen om de kommende medarbejdere.

Jeg er forleden blevet interviewet i Erhvervsbladet om emnet, og siger blandt andet:

Virksomheder bør ikke kaste sig ud på alle platforme, uden at foretage en grundig af, hvad de rent faktisk kan bruge mediet til. Det så vi mange virksomheder gøre, da hypen var størt omkring Second Life,« siger Abelone Glahn, der forklarer, at sociale medier som Facebook ikke er skabt til at markedsføre virksomheder. Det er snarere et medie, hvor eksempelvis direktøren eller en gruppe ansatte kan gå i dialog med andre brugere og skabe opmærksom med holdninger og nye vidensinput, mens eksempelvis YouTube i langt højere grad er en oplagt kanal til markedsføring gennem opsigtsvækkende videoklip.

Læs her en række af de gode råd til nybegyndere udi Employer branding på nettet

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 16. januar 2008 i kategorien: Dit virtuelle håndtryk,Sociale medier . Andre indlæg af

2 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Facebook » Gode rå&hellip  |  16. januar 2008 kl. 08:12

    […] Abelone wrote an interesting post today on Gode rÃ¥d til employer branding pÃ¥ nettetHere’s a quick excerpt … siger Abelone Glahn, der forklarer, at sociale medier som Facebook ikke er skabt til at markedsfør e virksomheder….Facebook, LinkedIn og i høj grad på blogs…. […]

  • 2. Michael A. Hansen  |  24. juli 2008 kl. 19:32

    Vi har i Komfo specialiseret os i, at udnytte fordelene og undgå ulemperne ved Facebook som kommunikationsredskab overfor både nuværende og kommende medarbejdere. Vi har et overblik over Facebooks egenskaber, samt en kvalificeret team af udviklere og programmører.

    Jeg mener faktisk Facebook er et af de mest oversete sociale netværk i forbindelse med employer branding.

    mvh.
    Direktør
    Michael A. Hansen

    http://www.komfo.dk/index.php?id=21

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: