Gør det, du er bedst til

Skrevet af Trine Kolding

                                                        lommeregner

“Lykken er at have en god revisor”, tænkte jeg lige før påske, da selv samme ringede for at minde mig om nogle bilag, jeg havde glemt at trække fra.

Jeg har valgt at outsorce det meste af økonomien i min virksomhed til et revisionsfirma. Det eneste, jeg selv klarer, er fakturering og “grov-bogføringen”. Måske er det lidt fjollet, men jeg finder stor glæde i at sende en faktura af sted efter veludført arbejde. Og at sidde og taste de enkelte bilag giver mig en følelse af at kende økonomien i detaljer.

Gør det selv blev en hade-opgave
Da jeg startede i 2004, blev jeg ellers rådet til at spare pengene til en revisor og selv klare det hele ved hjælp af et meget simpelt bogføringssystem. Men allerede efter kort tid dukkede de første spørgsmål op. Skal der moms på alt, hvad kan jeg trække fra, hvornår kan det bedst betale sig at indbetale restskat etc.?

Hurtigt blev alt, hvad der havde med økonomi at gøre, til en hade-opgave. Du kender det sikkert, de der opgaver man udskyder igen og igen samtidig med, at den dårlige samvittighed hober sig op!

Har du råd til at gøre det selv?
På et tidspunkt lavede jeg en beregning på, hvor mange timer jeg reelt brugte på dette projekt, herunder også al den tid det tog at holde mig opdateret og finde rundt i de mange komplicerede regler. Det gangede jeg med min timesats for undervisning og sammenlignede med honoraret til en revisor. Resultatet var, at jeg slet ikke havde råd til at være min egen revisor! Tankevækkende…

Hurtigt fandt jeg en dygtig revisor, som overtog det hele og fik styr på økonomi, særlige regler for min branche osv. Stor er min lettelse, når jeg to gange om året afleverer bogføringen til revisoren, som herefter sikrer, at reglerne er overholdt, og at jeg får udnyttet alle mulighederne. Ting som jeg umuligt kunne have vidst, med mindre jeg havde brugt lang tid på at sætte mig ind i det.

Endnu større er lettelsen, når han samtidig sørger for selvangivelse og komplicerede skatteberegninger. I stedet kan jeg nu koncentrere mig om det, jeg er god til og holder af – nemlig undervisning og coaching.

[tags]revisor, microbusiness, årsregnskab, momsregnskab, bogføring[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 10. april 2007 i kategorien: Bloggerhverdag,Personlig effektivitet . Andre indlæg af

2 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Abelone Glahn  |  13. april 2007 kl. 11:18

    Det har hjulpet mig at have en opslået a4 mappe og en hullemaskine liggende fast på et bord bag mig.
    I mappen indsætter jeg øjeblikketligt bilag og bankudtog, for at undgå “skotøjsæsken2”, som det koster kassen at få bogholdren til at føre.

    Jjeg har halveret mine omkostninger til boghoderen ved at disciplinere mig selv til dette helt banale arbejde.
    Se, hvordan det ser ud her:
    http://mikronet.dk/weblog/?p=234
    Abelone

  • 2. trine kolding  |  15. april 2007 kl. 18:40

    Herligt med et praktisk tip til at reducere omkostninger. Tak for det!
    Mange hilsener, Trine

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: