Fra lønmodtager til selvstændig

Skrevet af Peter Lind Nielsen

Mange iværksættere kommer fra en fast stilling – som ansat – i en virksomhed, og netop skridtet fra lønmodtager til selvstændig er lidt af et minefelt juridisk. Tænker du dig ikke om som ansat risikere du pludselig at stå med en sag på halsen, intet job og dermed heller ikke nogen løn i en periode.

Det første man som ansat skal gøre er at kigge ansættelsesaftalen grundig igennem. Er der en konkurrence- eller kundeklausul skal den naturligvis overholdes. Sådanne klausuler kan betyde, at du i den første periode som selvstændig er begrænset i hvad du må beskæftige dig med eller hvilke kunder, leverandører m.v. du må kontakte.

Men selvom man som ansat ikke har en konkurrence- eller kundeklausul skal man være varsom og det gælder navnlig så længe man er ansat. Som ansat skal man altid optræde loyalt overfor arbejdsgiveren og denne pligt gælder helt frem til det tidspunkt hvor man endelig fratræder. Det betyder at indtil man er endelig fratrådt ikke må påbegynde nogen form for konkurrerende virksomhed, og ind til man er endelig fratrådt må man ikke påbegynde virksomhed som medføre at man fx af tidsmæssige årsager ikke kan udføre sit arbejde. Vær opmærksom på at nogle ansættelsesaftaler indeholder et direkte forbud mod at den ansatte påtager sig andet arbejde under ansættelsesforholdet.

Man må som ansat gerne undersøge markedet, kigge på lejemål, få trykt brevpapir og visitkort og få lavet websitet til den påtænkte virksomhed, MEN der må ikke påbegyndes en egentlig markedsføring, herunder må websitet ikke gøres tilgængelig for offentligheden, ligesom man heller ikke må deltage på en messe og dele de nye visitkort ud. Den nye virksomhed må altså først egentlig påbegyndes når den ansatte er endelig fratrådt stillingen.

Starter du som ansat en virksomhed som helt eller delvist konkurrere med din gamle arbejdsgiver skal du virkelig passe på, især hvis du som ansat vil underrette kunder og samarbejdspartnere om at du holder op og starter egen virksomhed for du må ikke bruge dit ansættelsesforhold til at markedsføre din nye virksomhed. Direkte adspurgt må du naturligvis fortælle hvad du nu skal lave, men du bør nok holde dine nye visitkort, præsentationsfoldere m.v. i tasken.

Det er naturligvis en selvfølge at man som ansat ikke må tage fortrolige dokumenter, kundelister og lignende med når man fratræder sin stilling, og man må ikke heller ikke misbruge forretningshemmeligheder og øvrig intern viden fra den tidligere arbejdsgiver.

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 5. november 2008 i kategorien: Diverse . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: