Forslag til enkel tidsanalyse

Skrevet af Trine Kolding

Er der sammenhæng mellem, hvad du planlægger, og hvad du rent faktisk gør?

Jeg har netop aftalt møde med en jurist, der stiller sig selv til rådighed for en coachingsession under overværelse af en journalist, som på baggrund heraf skriver en artikel om tids- og effektivitetsmæssige udfordringer samt konkrete værktøjer til at håndtere dem. Som forberedelse til samtalen registrerer juristen sin tid nogle dage i træk.

Enkel måde at tidsregistrere
Tidsregistreringen er meget enkel og består af et skema med to kolonner. I den ene skriver hun, hvad hun planlægger at bruge dagen på (enten om morgenen eller aftenen før). I den anden kolonne registrerer hun, hvad tiden så reelt blev brugt på.

tidsregistrering

Analysér din tid
Denne form for tidsregistrering er et rigtig godt fundament for at lave sin egen tidsanalyse. Det er ingen hemmelighed, at mange mennesker oplever stor uoverensstemmelse mellem planlagte og udførte opgaver. Ved at føre en slags dagbog over din arbejdsdag kan du blive meget klogere på, hvad tiden reelt går med, og hvad der får planlægningen til at skride.

Læg f.eks. mærke til, om du har mange afbrydelser i løbet af en dag, om mængden af uplanlagte opgaver er stor, eller om du har til tendens til at udskyde bestemte typer af opgaver og i stedet bruge tid på smånusseri eller surfing på nettet.

Når du ved, hvor planlægningen skrider, og hvor faldgruberne er, kan du langt nemmere lægge en strategi for mere realistisk planlægning.

God fornøjelse med tidsregistreringen,
Trine

[tags] tidsregistrering, tidsanalyse, planlægning, udskyde, coaching, trine kolding[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 25. februar 2009 i kategorien: Personlig effektivitet,Tid . Andre indlæg af

2 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Perle  |  26. februar 2009 kl. 20:42

    Hvad så hvis man f.eks. har job hvor man kun har planlagte opgaver halvdelen af dagen? Hvordan skal det så bruges?

    Men interessant 🙂

  • 2. trine kolding  |  3. marts 2009 kl. 09:11

    Hej Perle

    Tak for spørgsmålet. Skemaet skal bruges, hvis du ofte oplever, at du ikke når det, du har sat dig for. Ved at registrere og analysere din tid skaber du synlighed omkring, hvad du rent faktisk bruger tiden på.
    De færreste jobs er planlagte fra start til slut, men skriv de opgaver ned, som du planlægger at bruge tid på den pågældende dag. Når dagen er omme, kan du ved hjælp af skemaet finde ud af, om din planlægning holdt stik: Nåede du det, du havde sat dig for? Hvis ikke, hvorfor?
    Mange hilsner, Trine

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: