Fire mikroer udgiver kogebog som resultat af netværk

Skrevet af Abelone Glahn

Jeg taler tit om netværk og om at forene kræfterne for at nå større mål, end man kan nå alene.

En bid af Sydhavsøerne

Der udkom kort før jul en bog, som viser, hvad man kan opnå, hvis man brænder lidt for sagen og synes, man vil yde en indsats.
Jeg taler om bogen “En bid af Sydhavsøerne”, som er en kogebog med historier og beretninger om egn og mennesker, fødevarer og råprodukter fra Lolland og Falster.

De fire kvinder, der står bag bogen, kendte hinanden i forvejen, men havde ikke arbejdet sammen alle fire tidligere. De valgte at gå sammen for at lave denne bog, hvilket indbefatter både at skrive, kokkerere, fotografere og udgive bogen.

Forlaget Lofas medarbejdere

De fire kvinder, kogekonen og madskribenten Nethe Plenge , grafikeren Hannah Karina Mikkelsen , journalisten Susanne J. Lassen og fotografen Ingrid Riis Hovgaard har arbejdet på bogen i et halvt år på frivillig basis og har stiftet et forlag for at kunne udgive bogen.

Når jeg skriver om den nu, er det af flere grunde

a) det er et glimrende eksempel på, hvad man kan opnå ved at samle kræfterne: Bogen er tæt på at være udsolgt, den er gået som varmt brød som firmajulegave og som egns-gave, når man gerne vil give noget særligt fra egnen, og kvinderne overvejer at genoptrykke den, nu hvor førsteoplagetpå 4000 er væk.

b) bogen er blevet “rollemodel” for  samarbejde, og kvinderne skal på et arrangement senere i denne måned fortælle til andre selvstændige, hvordan samarbejdet er skruet sammen, så andre kan lære af det

c) at arbejde med denne bog medførte en intern konstuktiv og lukrativ videreudvikling, så der er flere bøger i støbeskeen, men jeg må ikke fortælle om dem endnu.

Særligt interesant synes jeg naturligvis det er, at bogen og dens tilblivelse kan være skoleksempel for andre på, hvordan man opnår noget  ved at gå sammen.
Det er ikke, fordi de hver for sig havde specielkompetencen i at udgive bøger – tvært imod må man vist sige – de har lært sig alting fra scratch, og dét har selvfølgelig også kostet.

Markedsundersøgelse og indsalg!!!
Men de har opnået at  tage udfordringen og løse opgaverne undervejs, fordi de troede på ideen.

– MEN AT TRO PÅ EN IDE ER IKKE ALTID NOK –
– HUSK AT LAVE ET TJEK PÅ, OM DIN IDE ER RENTABEL –
– ALT FOR MEGET BLIVER SAT I GANG, SOM ER “NICE TO KNOW “OG IKKE “NEED TO KNOW”!

Så de lavede selvfølgelig en markedsundersøgelse først, og de sørgede også for ikke at sætte hele produktionen i gang, før de havde lavet et indsalg, der kunne bevise, at der var et marked. Således producerede de en ottesiders pdf, som dels blev trykt og dels  sendt rundt, så kommende kunder kunne forvisse sig om, at der var tale om kvalitet.

Det tog tid at lave dette indsalg, men det hjalp dem at have den lille udgave af bogen med sig i hånden, når de tog ud for at fortælle om produktet. Det var investeringen værd.

I kan nok mærke, at jeg kan fortælle mere om denne bog, men de skal de have lov til selv. Så hvis du vil høre dem, så kom til Falster 🙂 og deltag i brunchen, hvor forskellige mikrovirksomheder fortæller og giver eksempler på samarbejdsrelationer og aftaler mellem samarbejdende konkolleger.

Eller bare nyd at se på forlagets forside og find tre af bogens dejlige opskrifter på:

Rødbedesuppe og rødbedesalat

Æblesuppe og æblesellerisalat

Dyrekølle med ovnristet kartoffelmos

PS: De har selvfølgelig også markedsført sig på facebook ved at oprette en Page, en Side for virksomheden – som det sig hør og bør….
Læs her, hvordan du selv gør med DIN virksomhed

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 5. marts 2009 i kategorien: Bøger,Mikrovirksomheder,Netværk og networking . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: