Find frem til de rigtige journalister – måske freelancere…

Skrevet af Julie Lindegaard

Når du ønsker at bruge pressen i din markedsføring og fortælle dine gode historier, kan det være afgørende for successen, at du er god til at finde frem til de rigtige journalister…
Jeg bliver ofte spurgt, hvordan man finder frem til jornalisterne.
Det er ikke svært.

Det handler om at følge med i de – for dig – relevante medier – og bemærke bylines (altså navnet på forfatteren bag artiklen) på artikler, der minder om eller er i genre med din historie.

Magasiner laves af freelancere
En del virksomheder drømmer om omtale i store stærke magasiner med mange læsere…
En stor del af det indhold, der er i magasiner, er leveret af freelancejournalister, der lever af at sælge en idé til et magasin for derefter at producere artiklen.

Du kan finde en oversigt over langt de fleste danske freelancejournalister på Freelancenøglen. Her kan du søge på region, udvalgte søgeord og fag.

Nu er det jo ikke alle, der husker at opdatere deres profiler i sådanne databaser, så husk at tjekke deres websites ud – så du kan se, hvad de laver nu, inden du kontakter dem.

Fordelen ved at kontakte freelancejournalister er, at de ikke på samme måde som redaktionerne bliver bombarderet med pressemateriale. Men uanset om det er en redaktion eller en freelancejournalist gælder regel nummer et:
Du skal have en god historie.

Når du har det – så er det bare med at klø på!

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 15. september 2008 i kategorien: Diverse,Markedsføring . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: