Et hektisk arbejdstempo gør dig sjældent mere effektiv

Skrevet af Trine Kolding

Det næste stykke tid har jeg en del undervisning, og som altid er der opgaver, der skal afsluttes, og ting der skal forberedes, inden jeg kan lukke kontoret for en periode. Samtidig har manglende institutionspladser halveret min arbejdstid de næste par måneder, som jeg skrev om i et tidligere blogindlæg.

Tiden er altså knap og opgaverne mange. Ja, du kender det sikkert. Og så ringer telefonen konstant, der er masser af e-mails, og kollegerne skal jo også plejes. Som en kursist skrev som optakt til et kursus: “Jeg har planlagt dagen og har styr på det hele, og alligevel forsvinder tiden som dug for solen”.  Præcis den følelse sidder jeg med nu. Januar og februar var planlagt, der var endda fleksibilitet og buffertid til sygedage etc. Men en arbejdsuge på nu 2-3 dage – dét var ikke en del af planen.

Tempoet i vejret
En typisk reaktion hos mange af os er at begynde at løbe stærkere. Vi bliver lidt mere (eller meget mere) hektiske i vores udtryksform og kropsholdning, vejrtrækningen bliver kort og stødvis, vi forsøger at nå flere ting på én gang, og svar på kollegers indledende snak bliver måske en smule afvisende. Typisk reducerer vi også pauserne, og nogle kan endda mærke, hvordan adrenalin-niveauet stiger. Kort sagt: vi er så småt på vej ind i en stress-tilstand.

Effektiviteten ned
Hånden på hjertet: Når du mere i disse situationer? Jeg gør i hvert fald ikke. Jo, måske i starten kan jeg opleve en effektivitetsstigning. Men efter noget tid mister jeg nemmere overblikket, jeg glemmer let, og jeg er helt udmattet, når jeg går hjem fra arbejde.
Derfor prøver jeg i denne periode at minde mig selv om:

Når jeg tager mig den nødvendige tid, bliver resultatet også godt og kvaliteten derefter

Jeg når det, jeg når

Efter en arbejdsdag i et fornuftigt tempo har jeg stadig overskud, når jeg kommer hjem

Og sidst men ikke mindst: Jeg er ikke supermand – jeg gør mit bedste

                                                    På genhør i næste uge

 [tags] hektisk arbejdstempo, styr på det hele, planlægning, buffertid, fleksibilitet, supermand, effektivitetsstigning, stresstilstand [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 16. januar 2008 i kategorien: Bloggerhverdag,Personlig effektivitet . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: