Tid

Ny bog til forfattere, der vil sælge flere bøger

Skrevet af Abelone Glahn

Bogen blev udgivet på Bogforum og en hel del af newPubs medlemmer nævnes som eksempler i den.

Bogen blev udgivet på Bogforum og en hel del af newPubs medlemmer nævnes som eksempler i den.

Faste læsere af denne blog  vil vide, at jeg gennem tiden har skrevet en hel del om det at udgive bøger. Ikke kun at skrive og udgive dem, men om at synliggøre forfatterskabet og de bøger, du har produceret.
Det har for kort tid siden ført til, at jeg selv har skrevet bogen “Forfatterens guide til sociale medier – en praktisk hjælp til forfattere og andre skribenter”, fordi jeg oplever, at forfattere er gode til at skrive bøger, men mindre gode til at sælge dem.

Og fordi det at kunne sælge sine egne bøger er blevet et must for forfattere – uanset om de er tilknyttet forlag eller arbejder på egen hånd.

Så derfor: Giv dig selv denne bog i gave – og se at få gjort noget ved en professionel og lukrativ tilstedeværelse på de sociale medier, uden at du behøver at være på computeren for at passe dine profiler hele tiden.

Bogen finder du her:
Og her er indholdsfortegnelsen:

Kapitel 1  ∙
Derfor skal du på nettet
– Om de øgede krav til dit digitale netværk
– Om mulighederne for at pakke din bog i forskellige digitale formater

Kapitel  2  ∙
📚 Skab din trofaste stamme
– Om at bygge tillid og troværdighed op over længere tid
– Om at finde og pleje dine loyale stammer af læsere og følgere

Kapitel 3  ∙
Begynd i god tid
– Om at tage ejerskab tidligt over din ide, domæne og titel.
– Om at udnytte forspringet, længe før din bog er skrevet færdig

Kapitel 4  ∙
💰Crowdfunding
– Om at gøre læserne til en del af noget større sammen med dig
– Om praktiske forberedelser, der hjælper dig med at lykkes

Kapitel 5  ∙
Blogs
– Om at bruge din blog som udgangspunkt for markedsføringen
– Om gode vaner, eminente blogindlæg og forholdet til bogbloggere

Kapitel 6  ∙
LinkedIn
– Om strategisk brug af din personlige profil
– Om firmaside, statusopdateringer og spredning af dine blogindlæg

Kapitel 7  ∙
👁Facebook
– Om dit afgørende valg mellem profil eller side
– Om at kommunikere  med dine stammer i engagerende samtaler

Kapitel 8  ∙
🐤 Twitter
– Om at læse, følge, researche i strømmen og skrive tweets, der når dit mål
– Om at bruge hashtags, skrive lyrik og romaner på 140 enheder

Kapitel 9  ∙
🎥 YouTube
– Om at levere dit forfatterskab på video uden større anstrengelser
– Om at udnytte video til dit levende arkiv eller undervisningslokale

Kapitel 10  ∙
📱 Instagram
– Om at gribe dine bedte øjeblik og fortælle med billeder
– Om at udnytte din virksomhedsprofil, emojis, hashtags og humor

Kapitel 11  ∙
📌 Pinterest
– Om at samle dine ideer, inspiration, research og produktion i visuel form
– Om at bruge hele verdens opslagstavle til at styrke dit forfatterskab

Kapitel 12  ∙
🎤 Podcast
– Om at folde dine bøger ud i føljetonformatet til faste abonnenter
– Om at være i godt selskab med dig som vært

Kapitel 13 ∙
Tidsforbrug
– Om at prioritre din indsats og maksimere dit udbytte ud fra dine valg
– Om systematisering, nyttige redskaber, planlægning, årshjul og nemme fif

✒ Så er det din tur – plads til dine  noter  ∙
Du køber bogen her:
(PostNord er desværre ikke så hurtigt som tidligere, og du må uheldigvis leve med, at der kan gå op til 5 dage efter, at jeg har sendt den!)
Du kan også købe den i forbindelse med nogle af de kurser jeg holder, og hvor bogen indgår i prisen.




Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Skriv kommentar 27. november 2016 kl. 16:05

Forfattere gider ikke sidde foran computeren hele tiden

Skrevet af Abelone Glahn

H.C. Andersen ville have været en fremragende blogger

H.C. Andersen ville have været en fremragende blogger

Nej, jeg ved det godt – forfattere sidder i forvejen foran deres computer det meste af arbejdsdagen for at skrive. Og dem, der gør det i fritiden efter et andet arbejde, sidder også foran computeren meget længere, end de måske har lyst til.
Så hvorfor skulle man dog sidde der endnu længere, Abelone?? For at passe diverse profiler på sociale netværk ?! Du må have spist søm! Sådan noget som facebook, twitter og LinkedIn passer jo ikke sig selv – man skal være aktiv, og vupti er der gået to timer mere! NIX.

Jo, jeg kender det.
Kender det kun alt for godt og skal også disciplinere mig selv til ikke at hænge foran det elektroniske mødested hele tiden.
Men det er jo dét, det er – et elektronisk mødested, en elektronisk læsesal – et sted hvor man møder sine læsere, sine fans, sine kontakter. Og dermed også dét sted, hvor man med mindst mulig pekuniær udgift kan komme i forbindelse med dem, der vil købe bogen, man har skrevet.
Jeg har været der selv – ja, jeg er der også den dag i dag – i overvejelsen om tidsforbruget.
Men jeg har konstateret, at hvis jeg disciplinerer mig selv godt, kan jeg klare den digitale markedsføring på et overskueligt tidsniveau og få stor synlighed omkring mine bøger, og dermed sælge flere af dem.
Hvordan jeg gør?
Jeg skaber stammer, og jeg passer mine stammer.
Jeg skriver opdateringer, som skaber interesse, og laver ikke altid reklame reklame reklame, som folk brækker sig over til slut.
Jeg fortæller, hvordan andre gør, jeg lærer samtidig om andres tips – og jeg følger med på blogs – prøv bare lige at læse det forrige indlæg her på bloggen af Ulla-Lisa Thorden, hvor hun henviser til en artikel, der handler om, hvad forlæggeren ser på, når han skal vurdere et manus.
Jeg læste indlægget, og opdagede et endnu mere interessant indlæg, som der blev linket til – nemlig et indlæg om, fra en forfatter, der havde selvudgivet sine første to bøger og solgt 21.000 af den første.
hårdt arbejde, ja, men også stor indtjening.
Jeg tror, du kan lære det også.
Jeg har samlet mine gode tips og tricks i tre forskellige sommerkurser for forfatteren med mod på at bruge lidt tid på nettet, men helst ikke for meget.
1) All round forklaring på, hvordan du bruger de forskellige platforme og sætter det i system.
Fire timers gør-det-selv kursus, som kan inspirere dig til at vælge og fravælge. for du skal sikkert ikke på dem alle!
Tirsdag den 30. juni

2) Forfatteren som blogger – lær hvordan du skriver og driver en blog, som læserne kan følge, som giver indsigt i dit forfatterskab i din arbejdsproces, i hvad du har lyst at fortælle undervejs, og som skaber følgere, skaber den stamme, som jeg så tit taler om.
Tirsdag den 4. august

3) Fagbogsforfatteren og LinkedIn – perfekt kombination af nichepublikummet i businessverdnen og din fagbog. Din læserskare er måske på de social medier, men i arbejdstiden er de formentlig på LinkedIn, især hvis det er en nichebog, du har skrevet.
Jeg lærer dig hvordan du kan bruger LinkedIns forskellige muligheder som forfatter.
Tirsdag den 11. august

Og alt dette foregår her i sommeren 2015. For jeg tror, du har bedre tid dér. Og så blir du også rustet til at klare en kort og præcis arbejdsgang , når ferieperioden er overstået, og du skal passe dit arbejde OG dine sociale profiler inden for overskuelig tid.
Så hvad tøver du for – tiden er knap – brug den bedst hos mig 🙂

Skriv kommentar 22. juni 2015 kl. 16:20

“Biblen” for selvstændige er nu også e-bog

Skrevet af Abelone Glahn

Frie AgenterKære Abelone Glahn!
Jeg er selv i opstartfasen som freelanceoversætter og finder i din bog “Frie Agenter” gode svar på alle de spørgsmål, som jeg føler, jeg hidtil har brændt inde med, fordi svarene er svære at finde andre steder eller kun kan findes efter et besværligt gravearbejde. Jeg har læst og læst de sidste par nætter, men er ikke helt færdig med bogen endnu. Jeg synes blot, at jeg allerede nu vil sige dig 1000 tak for en superbog, der netop omhandler det specifikke område, hvor jeg har valgt at arbejde af lyst, men alligevel har følt mig som Palle-alene-i-verden.

Sådan skrev en læser til mig, kort efter at bogen “Frie agenter – sådan arbejder du med eller som freelancer” udkom i 2003. Allerede to år efter måtte jeg udvide bogen og skrive mere til, så der kom en 2. opdateret og udvidet udgave.

Nu kommer den udvidede udgave som e-bog.
Bogen beskriver, hvad det kræver at begynde og i længden overleve som fri agent.

Et omfattende afsnit tager i gør det selv-form fat fra en ende og fortæller om personligt entrepreneurship, om prissætning og markedsføring af den frie agent og om dagligdagen uden sikkerhedsnet. Et særligt afsnit beskriver forudsætningen for at lykkes som fri agent, nemlig evnen til at netværke, og et andet større afsnit ser på kravene til ledere, der skal håndtere de frie agenter i en virksomhed.

Til slut fortæller tolv frie agenter meget åbent om sejre og nederlag som fri agent. De følges op to år efter, så man kan læse, hvad der egentlig er sket med deress virksomhed.

Skriv kommentar 29. oktober 2014 kl. 10:41

Sig, du er tilbage tirsdag efter ferie

Skrevet af Abelone Glahn

Gør tirsdag til din første officielle arbejdsdag efter en ferieLille tip, så du undgår at blive stresset efter ferien: Sæt dit autosvar på din mail til at sige, at du er tilbage om tirsdagen, frem for  om mandagen efter din ferie.

Det giver dig (det meste af) en dag til at læse mails, komme på plads, ordne skrivebordet og tage fat på en frisk, selv om du i realiteten starter mandag.

Skriv kommentar 1. august 2010 kl. 12:52

Arbejdsglæde og arbejdsrum – sådan!

Skrevet af Abelone Glahn

Som mikrovirksomhed skal du sætte arbejdsglæden før noget som helst andet. Hvis din forventning er, at du skal ofre dig selv for at få det til at virke, bliver det en selvopfyldende profeti. Hvis du i stedet skaber et arbejdsliv, hvor arbejds-glæden er central, hvor du har det skægt, og hvor der også er plads til parforhold og venner, har du meget nemmere ved at få succes og tjene penge. Undersøgelser viser, at glade mennesker er mere kreative, produktive og langt bedre til at sælge sig selv end de, der forventer, at det skal være surt og hårdt.” 

Så enkelt kan det siges – skab din egen arbejdsglæde og få gang i din forretning!
Citatet stammer fra Alexander Kjerulf, Chief Happiness Officer, som i Pia Jønssons bog “Rum til at arbejde” citeres adskillige gange, fordi han pointerer, at arbejdsglæden skal drive værket også for selvstændige.

Læg mærke til rosen, jeg lige har plukket

Læg mærke til rosen, jeg lige har plukket

Arbejdsglæde opstår på mange måder, og har mange ansigter, og jeg har lært at arbejde bevidst med det – blandt andet af Teri Lonier, der er en gamml garvet freelancer fra USA, som iøvrigt holder op nu – derom i et andet indlæg senere. Hun lærte mig ( igennem en af sine bøger) at sørge for at rydde et sted, hvor jeg kunne pakke mine forsendelser uden først at skulle rydde en masse ting væk. Simpelt, enkelt, hvorfor have jeg ikke vurderet vigtigheden af det tidligere.

Og sådan er der mange indlysende ting, man ikke tænker om sit eget arbejdsmiljø, og om de rum, man skaber omkring sig til at arbejde i.

Pia Jønsson hjælper dig med at skabe de rigtige rammer om dit abejdsliv

Pia Jønsson hjælper dig med at skabe de rigtige rammer om dit abejdsliv

Pia Jønsson har for Mikrobusiness skrevet bogen “Rum til at arbejde”.
Hun holder den sidste Sommerskole for selvstændige i år, nemlig tirsdag den 10. august kl 13.30-17.00 i København, hvor hun fortæller om:
–  Ude eller hjemme – hvad er bedst?
– Arbejdsplads i hjemmet – hvor professionel er du?
– Kontor uden for hjemmet
– Stress, kedsomhed og andre risici
– Opladning , arbejdsglæde og velvære og
– Forsikringer mv. – kom godt over “jurabjergene”

Tilmeldingen sker her.

At ens omgivelser er med til at afgøre, om arbejdsglæden kan indfinde sig, er evident, men ikke desto mindre noget, som man ofte overser.
Min egen arbejdsglæde kan jeg mærke, når jeg på bestemte morgener, hvor vejret og temperaturen er på en særlig måde, kan lugte bøger, papir, tryksværte og en særlig form for fylde i mit arbejdsrum, der er et gammelt klasselokale i en gammel skole langt ude på landet.  Det er som om de næsten 80 år, som rummet nåede at fungere som læringsrum med tanker og visdom, sidder tilbage i væggene og hjælper mig.
Når jeg kommer ind i rummet,  kan dets duft alene fortælle mig: Dét her blir en god arbejdsdag.
Tager jeg en frisk buket blomster fra haven med ind, i denne tid phlox, så er jeg helt parat til  en god dag.
Hvad skaber arbejdsglæden hos dig?

Skriv kommentar 29. juli 2010 kl. 20:42

Fordybelse kan være udskydelsesadfærd!

Skrevet af Abelone Glahn

En undersøgelse, som ASE netop har lavet, viser, at selvstændige holder markant mindre ferie i år, fordi krisen har gjort, at de enten skal løbe stærkere for at indhente handel, de har mistet, eller fordi de har måttet fyre folk og selv overtage deres job.  

Men det kan også være, at de selvstændige holder mindre ferie, fordi de er på efteruddannelse – i hvertfald var der et pænt stort hold selvstændige på Sommerskole for selvstændige hos Trine Kolding i går på La Oficina på Frederiksberg.  

Overspringshandlinger avler overspringshandlinger så din tid kan hurtigt gå med det forkerte

Alle kursisterne fik Trines bog, som ses i forgrunden

 

Nogle af Trines guldkorn var:  

Vejen ud af oversprings-handlinger er at finde ud af, hvorfor man springer over.
Det er tabubelagt at have udskydelses-adfærd. 

Der er ikke så mange, der taler om, at det for eksempel også er udskydelsesadfærd at bruge rigtig meget tid på den opgave, man kan lide at lave!
Man fordyber sig unødigt, og arbejder faktisk mindre effektivt hen mod det mål, man har sat sig for den samlede indsats i virksomheden. 

Lav derfor klare, målbare mål hver måned.
At have klare målelige mål for sin virksomhed er grundfundamentet for ens virksomhed.
Alle værktøjer til tidssstyring virker kun, når vi har nogle klare mål og ved, hvad vi vil bruge tid på, ellers ender du med at løse opgaver i den rækkefølge, de kommer ind, eller i den rækkefølge, som nogen råber sig plads til.  

At have konkrete mål gør, at du kan se vejen foran dig.
Hvor mange kunder skal vælge mig hver måned, hvem vil jeg have til at vælge mig, og hvor mange enheder skal jeg sælge for at nå det mål, jeg har sat? kunne være målelige mål.  

Mere i Trines bog.  

Jeg er helt sikker på, at deltagerne lige som jeg, på vejen hjem tænkte meget over tidsbudget og over, hvordan man undgår at miste fokus på målet – for tit.  

Find Trines skabelon til Tidsbudget her:  

Der er to sommerskoler tilbage:
  

Det virtuelle håndtryk skal plejes på nettet

Det virtuelle håndtryk indgår i kursusmaterialet

 

Tirsdag den 27. juli underviser jeg selv i Onlinemarkedsføring med fokus på blogs og sociale medier. 

 

Bogen Rum til at arbejde skrevet af Pia Jønsson

Bogen indgår i kursusmaterialet

 

Tirsdag den 10. august underviser Pia Jønsson i, hvordan man finder og skaber de bedste rum til sit arbejde – noget, der også blev fremhævet vigtigheden af i går hos Trine, fordi mange overspringshandlinger finder sted, fordi man simpelthen ikke har det bedste arbejsrum om sig, hverken fysisk eller psykisk.
Pia vil komme ind på, hvordan man skaber det.Tilmeld dig sommerskolerne her:

Skriv kommentar 7. juli 2010 kl. 18:05

Øv, har ikke tiden, men ville bare så gerne

Skrevet af Abelone Glahn

I går sendte jeg besked ud på en postliste om den næste sommerskole for selvstændige, nemlig kurset om at lære at få styr på sin tid.
Det var en form for servicemeddelelse, som egentlig ikke krævede svar, men der var en modtager, der skrev tilbage:
“Øv, har ikke tiden, men ville bare så gerne”

Jeg kender ikke hendes situation, og hun har sikkert ret i, at hun ikke har tiden, men tænkte, at engang imellem skal man måske TAGE sig tid, for der er aldrig nogen der GIVER DIG TID.

Styr din tidTid er noget ,vi selv skal administrere, og en af de ting, jeg har lært hos Trine Kolding, er at lade være md at presse så meget ind i min kalender, at der ikke er plads til uforudsete ting – som for eksempel et godt kursus, som jeg helt sikkert vil få mere tid ud af at deltage i !
Siger jeg, fordi jeg HAR været på rines kursus, og fordi jeg HAR læst hendes bog og hendes blogindlæg, og jeg HAR ændret vaner.

 

 

Den oplysning, der var mest central for mig, var at  40 procent af din arbejdstid går med noget, du ikke havde planlagt.

Da jeg første gang læste denne oplysning i bogen  “Få styr på Tiden” af Trine Kolding,  kiggede jeg endnu en gang på, hvordan jeg selv bruger min tid.
Det er såmænd rigtig nok – her til morgen skulle jeg nå et par mails inden klokken 9, og mellem 8 og 9 blev jeg forstyrret to gange.
Jeg  ved, at selv om det er sidste dag, før Danmark går i stå og går på sommerferie, er der rigtig mange ting, jeg skal nå, men jeg må allerede indstille mig på, at jeg ikke når dem alle, for der vil “komme en slæde i vejen”. Så jeg kan lige så godt indstille mig på at prioritere 2 max 3 ting.

Indlægget her er en af de ting, jeg prioriterer højt. Fordi jeg ved at, – hovsa, der ringede telefonen – det var en journalist fra Randers Amts Avis – men det var heldigvis ikke til mig, men til min mand –   …fordi jeg ved, at Trines indsigt i, hvad der sker i løbet af en selvstændigs arbejdsdag har været megacentralt for min egen kalender.  Det kan andre også bruge.

Trine Kolding underviser selvstændige  i tidsstyring
tirsdag den 6. juli  på La Oficina på Frederiksberg i København.
kl 13.30- 17.00
Pris 685.- kr inkl bog, forplejning og gratis prøvedag på La Oficina
Se mere om Sommerskolerne på denne blog.

Få styr på tiden  - sådan bliver du mere effektiv Få styr på tiden – sådan bliver du mere effektiv

 Se redskaberne til tidsplanlægning her
Tidsregnskab
Tips til perfektionisten
Tidsbudget 
10 års-jubilæet

PS: Trine Kolding har også skrevet andre bøger om tidsstyring for eksempel
Førstehjælp til travle børnefamilier” , ”Førstehjælp til travle medarbejdere

Skriv kommentar 25. juni 2010 kl. 10:11

Undgå stress

Skrevet af Pia Joensson

Hver tredje dansker føler sig stresset, viser en undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed. Men hvorfor forholder det sig egentlig sådan? Kan det i nogle tilfælde hænge sammen med, at det at have travlt er blevet synonymt med at være betydningsfuld? Det har måske i en ikke så fjern fortid været en del af forklaringen, men selvfølgelig hænger det ikke så entydigt sammen, og da slet ikke længere. Den selvstændige, der i dag til et middagsselskab henkastet fortæller, at han faktisk ikke læser mails om aftenen eller i weekenden høster nok mere respekt, end den der skal besvare tre SMS’er under forretten.

Stressen kommer!
Stress er i dag anerkendt som noget nær en folkesygdom, og stress er blevet et ord, vi bruger i flæng, når vi vil fortælle omverdenen, at vi halser rundt for at nå dette eller hint. Men ordet kan med fordel gradbøjes, for der er meget stor forskel på at have travlt og at have stress. Stress er en tilstand, der i værste fald kan have en række alvorlige følgevirkninger såsom hjerte-/karsygdomme, depression, og som kronisk kan skade korttidshukommelsen. For nu blot at nævne et par af de virkelig kedelige konsekvenser.

Sig nej, pyt og bed om hjælp
Hvis du begynder at føle dig stresset, har du fået det første hint om, at arbejdsstilen skal lægges om her og nu, så du undgår at blive ramt af stress i en grad, så du er ude af stand til at passe din mikrovirksomhed i en kortere eller længere periode. Det er vigtigt at reagere på følelsen hurtigst muligt. Indarbejd de tre vigtigste stresshåndteringsværktøjer i din hverdag: Sig nej, sig pyt og bed om hjælp. Sig nej, hvis du ikke har tid, overskud eller kompetencer til at løse en given opgave, sig pyt hvis du må lave et “ja” til en opgave om til et “nej” undervejs i processen og bed om hjælp – både til at få ændret din arbejdsstil og til at løse de opgaver, du ikke selv kan varetage uden at få stress.

Skriv kommentar 15. september 2009 kl. 19:22

Hvad har jeg lært af at blogge?

Skrevet af Trine Kolding

En svær beslutning er truffet. Efter to år som fast blogger på Børsen Mikro har jeg valgt at stoppe. Tiden her har været fornøjelig, spændende, personligt og fagligt udfordrende og ikke mindst al tiden værd!

                                  Tak for denne gang

Blogging har dels været en fantastisk træning i at skrive og blev optakten til min første bog “Få styr på tiden”, som udkom på Børsen Mikro i 2007. Dels skærper blogging ens sanser og oplevelser i hverdagen: Hvordan kan jeg bruge denne oplevelse, situation eller information og skabe værdi for læserne?
At blogge er uden tvivl også en god måde at eksponere sig selv og sin virksomhed på. Mange interessante kommentarer, samarbejdsmuligheder og konkrete opgaver er kommet på baggrund af denne blog. Tak for det!

Fremover blogger jeg på Travlemedarbejdere.dk og Styrpaatiden.dk, og du vil naturligvis stadig kunne finde mine tidligere indlæg i blogarkivet.

Tak til Børsen Mikro og Abelone Glahn for denne gode mulighed. Og specielt til alle jer læsere – mange tak for denne gang og forhåbentlig på gensyn i blogossfæren,

Mange hilsener, Trine        nye muligheder venter!

[tags] børsen mikro, børsens forlag, få styr på tiden, trine kolding, travle medarbejdere, styr på tiden, blogossfære[/tags]

Skriv kommentar 27. april 2009 kl. 22:02

Husk at tilmelde dig DHL-stafetten 2009!

Skrevet af Trine Kolding

Hiv løbeskoene ud af mølposen og find kampgejsten frem. Onsdag den 1. april åbnes for tilmelding til DHL Stafetten 2009 – det årlige motionsløb, hvor ca. 100.000 ledere og medarbejdere løber gennem fælledparken.
Til dig, der ikke har deltaget før, læs mere her. Stafetten afholdes i uge 36, og udover København løbes der også i Århus og Odense, se datoer. Et hold består af 5 deltagere, der hver løber 5 km.

Hvorfor skal du deltage?

· For dit helbreds skyld

· For at synliggøre din virksomhed – I skal selvfølgelig have de sejeste t-shirts! Er du enkeltmandsvirksomhed, så kender du sikkert andre selvstændige, så I kan danne et hold

· Fordi du ikke kan undvære dine kolleger eller  konkolleger

• Fordi du har lyst til en hyggelig aften med mad og rødvin i teltet om aftenen

I Tune Erhvervspark, hvor jeg flyttede til for nylig, stiller vi med to forskellige slags hold:
Motionsholdet – for de, der ikke er nået at komme i topform (det er faktisk også tilladt at gå stavgang)
Konkurrenceholdet – for de, der absolut vil først i mål

Ligesom sidste år løber jeg også sammen med mine kolleger fra Styr På Tiden ApS. Navnet forpligter unægtelig en del, så vi satser på at forbedre tiden fra 2008 – puhaa!!!

Styr På Tiden til DHL 2008
Vel mødt til DHL stafet 2009!

[tags] DHL, stafet, Tune Erhvervspark, Styr På Tiden, løbesko[/tags]

Skriv kommentar 30. marts 2009 kl. 15:13

Ældre indlæg

Bøger til selvstændige: