Kontrakter og lovstof

Samarbejdsaftaler og konsortiedannelse

Skrevet af Abelone Glahn

Hver uge kan jeg på min statistik se, at ordet “Samarbejdsaftale” eller “samarbejdsaftaler” eller “samarbejdsaftale skabelon” ligger på top 10 over de ord, jeg bliver fundet på.
Det er fast, og har været det i de sidste tre år. Et af de mest læste indlæg på Mikrobusiness’ side er værktøjskassen, som indeholder en række nyttige skabeloner til samarbejdsaftaler mm.
De kommer fra Peter Lind Nielsens bog “Har vi en aftale”, som efter min mening er en af de vigtigste bøger, man kan anskaffe sig, hvis man vil indgå i konkollegaskaber. (nederst finder du link til hans skabeloner)

Vejledning til Konsortiedannelse:
Nu har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen  udgivet en vejledning, som også bør med i en oversigt over samarbejdsaftaler.
Det er en vejledning til SMV’ere, der ønsker at indgå i konsortier, altså i samarbejder med andre, når de skal byde ind på offentlige opgaver. En overskuelig og OK vejledning, som blandt andet indeholder disse kritiske punkter:

Hvad hvis en virksomhed ønsker at udtræde af konsortiet?
Hvordan fordeles opgaverne?
Hvilken virksomhed skal være projektansvarlig?
Hvordan skal beslutninger træffes?
Hvilke oplysninger er der behov for fra de andre virksomheder og hvilke oplysninger skal holdes fortrolige?
Hvordan skal indtægter og udgifter fordeles, og hvordan skal fakturering ske over for ordregiver?
Hvad skal man gøre, hvis ikke alle lever op til deres forpligtelser?
Hvordan skal ansvaret fordeles?
Skal der tegnes forsikringer eller stilles sikkerhed?
Hvordan skal immaterielle rettigheder behandles?
Må virksomhederne samarbejde med andre virksomheder end dem i konsortiet?
Hvordan skal man forholde sig, hvis der opstår uenigheder?

Alt sammen mulige stridspunkter, som det er vigtigt at forholde sig til, inden man indgår aftaler.
Kig nærmere på den, hvis du skal i gang med at byde ind til det offentlige.

Hvis du vil se på Peter Lind Nielsens redskaber til samarbejder, som ikke angår egentligt konsortiedannelse, men som også tager fat på de kildne spørgsmål, så kig her:

Har vi en aftale?
Samarbejdsaftale
Gensidig hemmeligholdelsesaftale
Royaltyaftale
Rettighedsoverdragelser

Skriv kommentar 27. april 2012 kl. 12:08

Creative Commons Salon i Kbh og Aarhus

Skrevet af Abelone Glahn

Creative Commons er en anden form for fortolkning af ophavsretten, der kan være meget nyttig at anvende i disse internetbårne tider, hvor man egentlig gerne vil dele med andre, men kun under visse vilkår.

Men hvad er det, og hvordan fungerer det, og især hvilken betydning har det for økonomien.

Der holdes to Creative Commons Saloner i morgen 3. maj og onsdag 4. maj 2011 i hhv Kbh og Aarhus.

tirsdag d. 3. maj 2011 kl. 19.00 – PH Caféen, Halmtorvet 9A, 1700 København V i

 Creative Commons Salon – i daglig tale CC Salon  – kan under temaet ‘The Future of Money’ præsentere de to spændende Berlin-baserede kreative entrepreneurer Gabriel Shalom og Jay Cousins, som bl.a. er kendt fra årets Transmediale-festival i Berlin.

Disse suppleres af en række spændende danske talere; nemlig specialist i social
enterprise Oliver Maxwell, Martin Pihl fra O-Biz & Open Space Aarhus, formand for
Foreningen Af Danske Open Source Leverandører, Martin von Haller Grønbæk, og
Christian Villum fra Creative Commons Danmark. Sammen vil de sætte fokus på
fremtidens penge, værdier og motivationsfaktorer.

CC Salon arrangementerne er åbne for alle og har fri entré.

Læs mere her

http://www.creativecommons.dk/

Skriv kommentar 2. maj 2011 kl. 14:12

Når du skal arbejde med en freelancer:

Skrevet af Abelone Glahn

Når man som arbejdsgiver eller som hovedentreprenør skal arbejde med mikrovirksomheder og freelancere som underleverandører eller som midlertidig arbejdskraft med specialkomptence, er der er en række punkter, som arbejdsgiveren skal være opmærksom på:

Tænk langsigtet – du skal opbygge en relation, der skal holde længe. I skal behandle hinanden ordentligt, og finder du først en god mikro, som løser den opgave, du har stillet, kan det betale sig at holde kontakten, fordi du så slipper for at skulle starte forfra med en anden.

Hav en helhedsforståelse for, hvad der kan lægges ud til eksterne og hvad det vil være fornuftigst at holde inden hus. Vælg det, som den eksterne er bedst til. Så får du mest for pengene.

Beskriv opgaven med målbare mål – sørg for at opgaven er beskrevet på en måde, så I for eksempel har fastlagt midtvejspunkter, hvor resultaterne kan måles. Sørg for, at de opstillede krav vitterlig også er realisitske at måle på: Hvordan vil I for eksempel måle, om mikrovirksomheden, der påstår at kunne lave forbedringer i ledelsen, vitterlig også har gennemført forbedringer. Nogle gange kan opgaven være svær at måle på, og det er vigtigt, at I bliver enige om, hvad der skal måles og hvornår.

Sæt et godt team sammen – sådan at den løst tilknyttede også efterlader noget viden blandt dine medarbejdere, når vedkommende er rejst igen.

Lær at forhandle – mærkeligt nok er der rigtig mange mellemledere, der ikke har købmandsskabet i sig, og er uvante med at forhandle en kontrakt, der er god for begge parter.

Se på mikrovirksomhedens netværk – når du hyrer en mikro, er det ikke kun personen selv, men også det netværk, vedkommende har, der kan komme i spil. Mikroen kan tit finde lige den rette person til en yderligere opgave, så du selv slipper for at skulle ud at lede.  Og har du først tillid til din mikro, er det ret sikkert, at vedkommende henviser til andre, som du kan have tillid til.

Læs  iøvrigt artiklen her på Mikronet

Skriv kommentar 24. januar 2010 kl. 18:11

Har vi en aftale? – Rettigheder, kontrakter og faldgruber

Skrevet af Abelone Glahn

Har vi en aftale?Se værktøj til bogen her>

Køb bogen her>

Forfatter: Peter Lind Nielsen
Pris: 199.-
Om bogen:

For mikrovirksomheder, selvstændige og freelancere er det afgørende at få opbygget gode samarbejdsrelationer til kunder og samarbejdspartnere. Og et godt samarbejde forudsætter en klar aftale, som begge parter er tilfredse med.
‘Har vi en aftale?’ er en praktisk og tilgængelig håndbog, der bl.a. kommer ind på aftaleindgåelse og kontraktforhandling, rettigheder, beskyttelse af ideer, samarbejdsaftaler og internettet: Hvad må du – og hvad må du ikke?

‘Har vi en aftale?’ er fuld af realistiske eksempler og præcise spørgsmål, der gør, at du kan tage højde for de forhold, du ellers ikke ville have tænkt på, og som ofte ender i konflikt.

Bemærk, at denne bog er meget efterspurgt på grund af uddybning af indholdet i skabelonerne til Samarbejdsaftaler, som mange selvstændige ofte har brug for!

Udgivet 12-09-2008

4 boganmeldelser

1.

  • Michael Breum Jacobsen  |  18. januar 2009 kl. 22:05Klip fra anmeldelsen på Mikronet.dk:Bogen ”Har vi en aftale?” er endnu en genial lille håndbog fra Børsen Mikro, som sætter lys på et vigtigt og ofte også meget konfliktfyldt emne for selvstændige og freelancere. Hvem har ikke gennem bitter erfaring lært, at det altid er vigtigt at få ting nedfældet på skrift?Netop der sætter Peter Lind Hansens bog ind. Som en håndbog, der kan hives frem, når man stårmed specifikke opgaver i forhold til kontrakter, rettighedsaftaler mv.–Bogen burde være fast bestanddel af en enhver iværksætter, en mikrovirksomheds eller enfreelancers boghylde. Sproget er ligetil og letforståeligt. Det er ikke en juridisk lærebog, for det levner 94 sider desværre ikke plads til, men snarere er det en håndbog for praktikere, der ”…ikke har indgående kendskab til juraens kringelkroge.”.Som håndbog og god forberedelse, så er bogen genial, og i alle tilfælde er den et godt udgangspunkt for videre råd, undersøgelse ogerfaringsdannelse.

2.

Klarafine Lildholdt  |  18. januar 2009 kl. 22:35

Linie tre og fire i forordet til denne bog er:

Dette er ikke en bog, du kommer til at læse i et stræk

Det er hverken mødvendigt eller særlig anbefalelsesværdigt.

Og slutningen af forordet lyder således:

I små doser, til rette tid – forhåbentligt aldrig det hele på én gang.

Jeg trodsede Abelones Glahns velmente råd og slugte bogen i et hug. Og jeg vil gerne anbefale den – og er faktisk ret glad for, jeg valgte at læse det hele på én gang.

I et sprog alle kan forstå beskrives hvad en aftale er, noget om kontrakter, ophavsret, beskyttelse af ideer, samarbejdskontrakter, leverandøraftaler mm. Jeg er blevet meget klogere og har – host host – nok fundet et sted eller to, hvor jeg måske overtræder loven eller på anden vis kunne have gjort noget mere hensigtsmæssigt.

Jeg var også til arrangementet, hvor Peter fortalte og det gjorde ret stort indtryk på mig, at en kvinde var blevet opkrævet 15.000 for at have lagt en artikel på sin hjemmeside – med kilde mm., men det er altså bare ikke lovligt.

Så vil du også gerne vide lidt mere om dette område, så læs “Har vi en aftale? Rettigheder, kontrakter – og faldgruber” af Peter Lind Nielsen – en af bøgerne i Børsen Mikros serie for mikrovirksomheder, selvstændige, konsulenter og freelancere.


  • 3.
  • E-magasinet “Installatør Horisont”  |  11. februar 2009 kl. 10:21”Har vi en aftale?” er fuld af realistiske eksempler og præcise spørgsmål, der gør, at du kan tage højde for de forhold, du ellers ikke ville have tænkt på, og som ofte ender i konflikt.Læs resten her:http://www.installator.dk/hg/ih/artikel.nsf/0/K%C3%98PN-7JTAN4?OpenDocument
  • 4.

    HK-akademiMerkonomer  |  11. februar 2009 kl. 10:23

    Når euforien over at have fundet en dygtig og engageret samarbejdspartner står i fuldt flor, synes det måske overflødigt at udtænke worst case scenarier og skrive lange kontrakter, der forsikrer mod potentielle katastrofer. Men vigtigheden af at indgå klokkeklare klare aftaler er stor, for det kan være overordentligt kostbart for mikrovirksomheder, freelancere og selvstændige at ende i en suppedas af misforståelser og juridiske konflikter.

    Med håndbogen Har vi en aftale? bliver du klædt på til at indgå aftaler, der kommer alle parter til gode, og den hjælper dig med at komme nemmere gennem hverdagens virvar af løse og faste aftaler.

    Se resten her:

    http://www.hk.dk/akademimerkonomer/aktuelt/nyhedsarkiv/oktober_2008/faa_styr_paa_de_klare_aftaler

Skriv kommentar 1. september 2008 kl. 10:58

Mikrovirksomheder med vokseværk

Skrevet af Abelone Glahn

Mikrovirksomheder med vokseværkKøb bogen her>
99.- kroner  KUN I AMEDIASHOPPEN

Se værktøj til bogen her>

Om bogen:
Ny bog til de mikrovirksomheder og freelancere, der gerne vil vokse. Ikke nødvendigvis i antal medarbejdere, men i netværk, i partnerskaber og i opgavetyper.

Vokseværk kan føles såvel fysisk som psykisk. Mange vokser simpelthen ud af deres lokaler, og mange vokser mentalt ud af deres virksomhed. De skal ud at søge nye udfordringer, løfte større opgaver, dygtiggøre sig, tænke nyt, tænke stort. At vokse med en virksomhed er ikke at arbejde mere og hårdere, men at arbejde anderledes, mere strategisk.

Bogen tager fat på nogle af de spørgsmål og problemer, som mange freelancere kender til:- Hvordan kan jeg få løst nogle af de mange praktiske opgaver, som tager tid fra mine rigtige arbejdsopgaver, men som er nødvendige, for at virksomheden fungerer?- Jeg må i stadig stigende grad sige nej til opgaver, jeg egentlig gerne vil løse. Jeg kan kun være ét sted ad gangen. Hvordan imøde kommer jeg efterspørgslen uden selv at skulle arbejde mere?- Jeg har brug for professionel rådgivning. Hvordan etablerer man et advisory board eller får sig en erfaren mentor, en coach, en revisoreller en advokat?- Jeg ser muligheder i at tilbyde min arbejdskraft til udlandet. Hvordan bærer jeg mig ad? Hvad er fordele og ulemper?- Vækst er lig med forandringer og uro. Hvordan sørger jeg for ikke at gå ned med stress, mens min virksomhed vokser?

Læs om Abelone Glahn her>
Læs om Margrete Bak>

1 kommentar 12. marts 2007 kl. 14:41

Bøger til selvstændige: