Kontoret

“Biblen” for selvstændige er nu også e-bog

Skrevet af Abelone Glahn

Frie AgenterKære Abelone Glahn!
Jeg er selv i opstartfasen som freelanceoversætter og finder i din bog “Frie Agenter” gode svar på alle de spørgsmål, som jeg føler, jeg hidtil har brændt inde med, fordi svarene er svære at finde andre steder eller kun kan findes efter et besværligt gravearbejde. Jeg har læst og læst de sidste par nætter, men er ikke helt færdig med bogen endnu. Jeg synes blot, at jeg allerede nu vil sige dig 1000 tak for en superbog, der netop omhandler det specifikke område, hvor jeg har valgt at arbejde af lyst, men alligevel har følt mig som Palle-alene-i-verden.

Sådan skrev en læser til mig, kort efter at bogen “Frie agenter – sådan arbejder du med eller som freelancer” udkom i 2003. Allerede to år efter måtte jeg udvide bogen og skrive mere til, så der kom en 2. opdateret og udvidet udgave.

Nu kommer den udvidede udgave som e-bog.
Bogen beskriver, hvad det kræver at begynde og i længden overleve som fri agent.

Et omfattende afsnit tager i gør det selv-form fat fra en ende og fortæller om personligt entrepreneurship, om prissætning og markedsføring af den frie agent og om dagligdagen uden sikkerhedsnet. Et særligt afsnit beskriver forudsætningen for at lykkes som fri agent, nemlig evnen til at netværke, og et andet større afsnit ser på kravene til ledere, der skal håndtere de frie agenter i en virksomhed.

Til slut fortæller tolv frie agenter meget åbent om sejre og nederlag som fri agent. De følges op to år efter, så man kan læse, hvad der egentlig er sket med deress virksomhed.

Skriv kommentar 29. oktober 2014 kl. 10:41

Værdien af en god leverandør i nødssituation

Skrevet af Abelone Glahn

SMS, indløbet 23.04 ” fra en ven: “Hej. Undskyld tidspunktet. Tror www.abeloneglahn.dk er blevet hacket! Du må tjekke det.”

Når en sådan SMS kommer, er det lige meget, hvad klokken er. Og ganske korrekt, jeg var blevet hacket på min personlige blog, OG denne Mikrobusiness-blog var også blevet hacket.
Den lakoniske besked på forsiden var en hilsen fra dem, der havde hacket den med “kunstnernavns” nævnelse og “fuck to dk”

Her er gode dyr rådne. Kunne på det sene tidspunkt ikke gøre andet end sende mail til min aldrig svigtende blogprogrammør Anders Saugstrup, der dagen efter tog fat fra en ende af med at få hul igennem igen bag om ind til bloggene, fik opdateret wordpress-versionerne og plugin’sne, hvilket jeg selvfølgelig ikke havde gjort, og ikke mindst  sendt mig vejledninger lavet på video til, hvordan jeg skal gøre det selv fremover.

I lidt under et døgn endte alle søgninger på mig på volapyksiden, og jeg fik en mail fra en helt ukendt mand, som var så venlig at gøre mig opmærksom på, at der var noget rivende galt. han havde søgt på en særlig bog, og var blevet ledt hen til mig – men ret forgæves. Alligevel tog han sig tid til at finde min email!
Ud på eftermiddagen næste dag var alt igen oppe at køre, renset og opdateret.

Hvad uddrager jeg så af læring?

Før det første:
Hvor er folk dog utrolig søde til at hjælpe!
Min ven, der skrev SMSsen, havde jo ikke behøvet at gøre det. Ej heller den ukendte mand, der fortalte, hvad det var han havde ledt efter, som fik ham på sporet af mig. Ud over, at jeg så fandt ud af noget om , hvordan folk leder og finder mig, fik jeg også korresponderet med ham om nogle andre interessante ting – altså en helt uforvarende, men interessant kontakt.
Tusind Tak !

For det andet:
Hvor er det vigtigt at have en god leverandør!
Jeg har særligt to gode leverandører, der stort set altid smider, hvad de har i hænderne for at hjælpe. Den ene er en lokal IT mand, Martin Bolbro, der kommer, når jeg virkelig har problemer med programmer og hardware, den anden er Anders Saugstrup, som er alt endet end lokal, for han bor i Grækenland, og jeg har aldrig mødt ham i virkeligheden.
Men jeg taler tit med ham over Skype og i dette tilfælde gik han til problemet , selv om hans familie lå syg med feber.

For det tredie:
Levér selv i lige så god kvalitet.
Ud over selve leveranden – reparationen, får jeg altid mere med:
Martin leverer skriftlige vejledninger, som jeg nemt kan følge, og  Anders leverer på en måde, jeg selv lærer endnu meget af. Det er fint nok, at han reparerer mine undladelser på nettet, men endnu bedre er det, at han leverer en lille video til mig, hvor han med min egen blog som eksempel viser mig, hvordan jeg frem over selv kan gøre, hvad han lige har gjort. Dont tell it, show it. Det ville tage ham en krig at skrive det ned, men at filme det, mens han gør det, og forklare, hvad det er, jeg skal gøre, er nemt, overskueligt for ham og ikke mindst overskueligt og forståeligt for en dummie som mig.

For det fjerde:
Husk at backe up og husk at opdatere.
Hvor tit blir det ikke sagt. I dette tilfælde havde jeg husket at få installeret en pligind, der leverer en ugentlig backup, så det var ikke svært at rekonstruere, hvad hackerne havde fået til at forsvinde. (Heldigvis havde de bare fjernet forsiden, men ikke ødelagt noget inden i siden).

Men jeg havde undladt at opdatere mine wordpress-udgaver i et stykke tid, og jeg havde aldrig rigtig sat mig ind i, hvordan jeg – og hvor hyppigt – kan opdatere plugins.
Det ved jeg så nu, og jeg vil gerne råde andre til at gøre ligedan.

Eller få nogle lige så gode leverndører som mine  til de situationer, hvor vi virkelig er på den med noget, der ligger uden for vore egen kernekompetence.

Hvordan har jeg fundet de to leverandører?
Den ene gennem Mikronetværket, den anden gennem Aminonetværket.

2 kommentarer 3. marts 2011 kl. 08:56

Sådan arbejder du bedst på café

Skrevet af Abelone Glahn

Avisen.dk har en god artikel om, hvordan man bedst arbejder med sin bærbare fra en cafe.
Her i kort udgave:
1. fedt for personalet, tal med dem, småsnak og hjælp til med at bære brugt service hen til disken

2. Vær en god kunde. Husk at lægge omsætning.

3. begræns dig – fyld ikke for megt på bordene

4. Udvis god mobilstil – lydløs telefon og dæmpet tale

5. Få styr på strømforbruget – lad computer og telefon op hjemmefra,  Slå den trådløse fra i perioder, for den sluger strøm.

6. Husk egne forl;ngerledninger / gerne med to eller tre bensstik

7.  Arbejdsklima kan forbedres hvis du tager h’retelefoner med

8. Tag p[ biblioteket i stedet

8. Tag på biblioteket i stedet

Her er, hvad avisen.dk skriver i sin fulde l;ngde under dette punkt….
Hvis du trænger til at komme væk fra både hjemmearbejdspladsen, men også kaffemaskinens evindelige hyl, så tag på biblioteket i stedet, som også har trådløst internet. 

Har du selvjustits til at holde dig fra Facebook på din bærbare, så er der simpelthen ingen distraktioner på biblioteker. Her lugter der også mere af fordybning og arbejde end på de fleste caféer.

Skriv kommentar 16. november 2010 kl. 08:39

The Hub åbner i København

Skrevet af Abelone Glahn

Så har The Hub endelig fundt lokaler i København. The Hub er et internationalt community af selvstændige, freelancere og iværksættere med ideer, og findes i en slags kæde af åbne kontorfællesskaber verden over.  The Hub er  mere præcist “et globalt fællesskab af mennesker fra alle erhverv, baggrunde og kultur, der  arbejder for på nye måder at  løse alverdens mest presserende sociale, kulturelle og miljømæssige udfordringer”, som der står på Hubs egen hjemmeside.

Nu er The Hub endelig kommet til København, eller rettere, initiativtagerne til en københavnsk afdeling har længe været her og har længe ledt efter lokale. Nu er lokalet fundet, det ligger på Nørrebro, og den 25. november (2010) kan man komme ind og give en hånd med til ombygningen og se lokaliteterne.
Onsdag den. 25. November kl 17 – 20 
Nørrebrogade 52 C  2.tv 

På denne dag er det muligt at komme forbi og se The Hub og komme med input til indretning. Så kom, hvad enten du har en møbelbygger i maven eller bare har lyst til at se stedet.

Disclaimer: Jeg har ikke personligt noget med stedet at gøre, men jeg hylder initiativet og er på initiativrige selvstændiges vegne glad for, at det internationale også er kommet til Danmark. ved at blive medlem i The Hub får man jo mulighed for at have et sted at gå hen, når man for eksempel kommer til Stockholm, berlin, prag eller Sao Paolo, CapeTown, Bombay eller Atlanta, bare for  at nævne nogle af de steder, The Hub er etableret.

Skriv kommentar 13. november 2010 kl. 10:42

Margrete Bak “indtager” Republikken

Skrevet af Abelone Glahn

Til min meget store glæde kan jeg fortælle, at min nærmeste konkollega, Margrete Bak, nu åner en filial i København. Hidtil har kun de, der tog til Aarhus, fået gavn af hendes store viden på især “måske iværksætter” og “mikrovirksomhedsområdet”, men nu har hun indgået en aftale med Republikken i København om at åbne et københavnerkontor.

Margrete driver Solo JobDesign, som nu inviterer til reception i den nye afdeling i Republikken i København den 17. november 2010 kl. 15 – 17: Spændende mennesker, lidt til ganen, fokus på tidligt iværksætteri og mulighed for en guidet rundvisning i Republikken!

Hvis du vil med, så send en mail på kbh@jobdesign.net

Mikrovirksomheder med vokseværkMargrete og jeg har sammen skrevet bogen “Mikrovirksomheder med vokseværk”.

Vi mødes en gang hvert halve år for at give hinandens virksomheder et serviceeftersyn.

Hvis du ikke kender Margrete og hendes Solojobdesign, kan du følge hendes glimrende  side på facebook.

Skriv kommentar 3. november 2010 kl. 15:59

Har du plads til en skurvogn?

Skrevet af Abelone Glahn

Sidder i øjeblikket til den sidste af “Sommerskolerne for selvstændige”,som har kørt over juni-august. Den sidste ledes af Pia Jønsson, som fortæller om forskellige muligheder for at drive egen virksomhed fra forskellige rum.

Pia Jønsson venter på, at Lars Billeschou får fortalt om  LaOficina, inden hun underviserEt af spørgsmålene er, om man kan  frigøre sig fra hjemmet ved at arbejde fra en skurvogn i haven. En af deltagerne har et annex, hun arbejder i, og det betyder meget for hende, fortæller hun.

Flere fortæller, at de har øget omsætningen ved at flytte ud af hjemmet og i kontorfællesskaber, alene fordi de dermed tager deres egen forretning mere alvorligt og bliver mere disciplinerede.

Jeg oplever selv, at der er skiftende behov gennem en freelancetilværelse. I perioder har man brug for at være hjemme, i andre for at vokse sammen med andre. Jeg selv har været glad for at kunne kombinere, dels med et satelittilhørsforhold med La Oficina, og dels som partner i First Link.

Provinsen mangler “konkollegier”
Der er dog nogle af kursisterne, der udtrykker vanskelighed med at finde et passende sted at være sammen med andre, fordi de bor i provinsbyer, hvor det samme frugtbare miljø kan være svært at opdyrke.
Jeg bor selv i provinsen i nærheden af Stubbekøbing, og der har været adskillige tiltag til, at nogle selvstændige flyttede under samme tag. Det har alligevel været ret svært at få etableret, og en rigtig god mellemløsning har været at danne nogle “mødeklubber”, hvor man ikke fysisk bor sammen, men aftaler en arbejdsfrokost hver anden uge,eller et månedligt møde sammen med konkolleger eller arbejdsrelaterde samarbejdspartnere.

Det er iøvigt sådan, at Mikronet blev dannet – Mikronet, som holder jubilæumsseminar den 25. september – har sit udspring i en lille kreds af selsvstændige, der mødes på Lolland-Falster.
Der er lige blevet åbnet for tilmelding!

1 kommentar 10. august 2010 kl. 14:59

Drøm dig til de rigtige rammer

Skrevet af Pia Joensson

På arbejde i Valencia - det kan være meget inspirerende at skifte rammer en gang imellem.

Du kan bruge et drømmescenarie med dig selv som hovedperson til at få klarhed over, hvordan du ønsker, at dit arbejdsliv ideelt set skal tage sig ud. Selvom du måske drømmer om noget, der ligger ganske langt fra virkeligheden, får du temmelig sikkert nogle skæve ideer, som du kan realisere i en eller anden modereret form.

Sådan gør du

Fat tastaturet og sæt scenen for dit arbejdsliv. Hvor vil du sidde og arbejde, hvis alt er muligt? Derhjemme, i et kontorfællesskab, på en sydhavsø? Hvordan skal dit kontor være indrettet? Strømlinet minimalistisk, rodet kreativt, praktisk overskueligt? Hvilke mennesker med hvilke kompetencer vil du gerne være omgivet af eller have inden for rækkevidde? Mennesker med mikrovirksomheder, fagfæller? Når du har beskrevet de ydre rammer, er du klar til at skrive løs om en arbejdsdag, som du ønsker, den skal forme sig, fra den begynder til den slutter. Hvad laver du? Hvordan griber du det an? Har du mange forskellige typer af opgaver eller én opgave ad gangen? Hvordan holder du pauser? Netværker du i løbet af dagen? Hvordan bruger du nettet? Går du til møder? Jo flere detaljer du fylder på, desto mere stof har du at arbejde videre med, når du senere skal skabe eller justere virkelighedens rammer for dit arbejdsliv. Beskriv en hel arbejdsdag og gerne flere dage. Men skriv i nutid og begynd for eksempel noget i stil med: “Jeg træder ind ad døren til mit kontor. Tænder computeren. Sniksnakker med kollegerne i køkkenet, mens jeg tilbereder min ingefær-smoothie. Så ind ved computeren og læse mails. Hov, der er kommet svar fra den nye kunde i Italien….”

Husk, at du kun skriver dette som inspiration til dig selv, ikke for at få Nobels Litteraturpris, så smid fluks eventuelle skriveblokeringer over bord og lad dig rive med af fortællingen om dit ideelle arbejdsliv. Slå også den kritiske sans fra og lad være med at tænke over, hvad der er praktisk realisabelt. Når drømmescenariet om dig selv er skrevet færdig, skal du lægge det fra dig nogle timer…

…så er du klar til at læse historien om dig selv igennem med friske øjne. Hvad siger teksten egentlig om dine drømme? Måske kan du læse mere ud af historien, end du var opmærksom på, da du skrev den – især hvis du formåede at skrive løs uden at tage stilling undervejs. Er der noget, der springer i øjnene? Noget du kunne indarbejde i dit arbejdsliv? Vurdér, hvad der er realisabelt.

Lad pennen flyde

I litteraturen kaldes det at lade ordene strømme ned på papiret uordnet og associativt stream of consciousness. Drømmemetoden, der er beskrevet her, er inspireret af Walt Disneys såkaldte kreativitetsstrategi, som jeg efterhånden har benyttet i mange sammenhænge. Princippet er, at man udfolder alle de kreative og skæve ideer, inden man tager kritisk stilling til, om de er realiserbare. Metoden kan hjælpe os ud af vanetænkningen og give plads til at krydse ideer, vi ikke troede det muligt at forene. Det var sådan den flyvende elefant Dumbo blev skabt.

Skriv kommentar 9. oktober 2009 kl. 12:46

Go green!

Skrevet af Pia Joensson

Det forlyder, at grøn er den nye sort… Er du interesseret i at gøre din mikrovirksomhed så CO2 neutral som muligt? I så fald kan du finde masser af ideer på nettet, blandt andet på Planet Greens How to Go Green: At Work. Planet Green er et online community med fokus på økologi, der anbefaler kun at udskrive dokumenter og e-mails, hvis det er strengt nødvendigt, at tage cyklen i stedet for bilen, at bruge “grønne” kontorredskaber og så videre.

Prøv også at tjekke Elsparefondens website, hvor du både finder gode råd til indkøb af hardware til kontoret, og til hvordan du sparer på energien. Der er faktisk op til 1.000 kr. at spare på elregningen i en computers levetid ved at vælge energieffektivt! Og sammen med alt det andet energiforbrugende arbejdsudstyr, vi har på vores kontor, bliver det alt i alt til noget, der kan aflæses både på el-regningen og på CO2 regnskabet.

Bæredygtige ideer vinder frem

På IVÆRK & VÆKST 09 messen i Forum fortalte serieiværksætteren, David Madié, der coacher og talentudvikler iværksættere i både København og New York, at rigtig mange af de produkter og koncepter, der bliver lanceret og vinder udbredelse i New York har en grøn profil. Og da trends, der har succes over there, ofte er en strømpil for kommende tendenser herhjemme, giver det alene af den grund god mening at tage den melding ad notam, hvis du ønsker at udvikle din mikrovirksomhed.

David Madié nævnte TapIt water som et eksempel på et tiltag, der med et meget enkelt grønt koncept har vundet udbredelse i en række amerikanske storbyer. TapIt fungerer som det virtuelle knudepunkt for en række cafeer, hvor man ved at medbringe en genbrugsflaske kan tappe drikkevand gratis fra hanen. På den måde gør TapIt både op med vores hang til engangsflasker og gør opmærksom på, at retten til rent og gratis drikkevand bør være en menneskeret.

Skriv kommentar 22. september 2009 kl. 19:38

Kontor ude eller hjemme?

Skrevet af Pia Joensson

Er du glad for de fysiske rammer for din virksomhed? Måske er du ved et tilfælde havnet i hjørnet af stuen, dengang du etablerede din mikrovirksomhed, og sidenhen har du ikke rigtig fået taget stilling til, om det er den rigtige løsning. Det kan også være, at din virksomhed i nogle år har haft til huse i et kontorfællesskab, som du egentlig er vokset ud af.

De fysiske rammer, der synes optimale det ene år, er det ikke nødvendigvis det næste. Rammerne skal hele tiden understøtte de mål og visioner, du har for din virksomhed – og befordre den arbejdsglæde, der skal til, for at du kan trives. Der er heldigvis mange forskellige muligheder for at bosætte sig med sin mikrovirksomhed. Muligheder, der kan bruges alene eller i kombination. Dem skriver jeg om i et kapitel i Rum til at arbejde. Erhvervsbladet bringer den 18/9-09 to artikler baseret på det kapitel. Artiklerne handler om vigtigheden af at tage aktivt og løbende stilling til, hvor du vil bo med din mikrovirksomhed, og om de muligheder der er.

Skriv kommentar 18. september 2009 kl. 06:34

Kortlæg dit kontor

Skrevet af Abelone Glahn

I den herlige film Salmer fra Køkkenet (Bent Hamer, 2003) kortlægger det svenske Hjemmets Forskningsinstitut enlige mænds adfærd i køkkenet i en lille norsk flække. Vi er i 1950’erne, og instituttet har da allerede med held gennemført lignende observationer af husmoderens adfærd i det svenske køkken. Registreringerne har hjulpet til at optimere indretningen, så alt fungerer så praktisk som muligt. Filmen er en perle. Historien er båret af en stille, underspillet humor og af de fuldstændig absurde situationer, der opstår mellem observatøren og den observerede: Observatøren udfører sit arbejde iført jakkesæt og uldsokker fra en tårnhøj stol i hjørnet af køkkenet og indtegner i al ubemærkethed den observeredes tøffende skridt, rundt i det lille rum, i sin rapport.

Engang var det en dyd at kunne indrette sit arbejdssted, så man skulle bevæge sig så lidt som muligt. Sådan var det med køkkenet – se blot tegningen nederst på siden fra NUTIDS MAD af Carla Meyer fra 1936 – og sådan har det indtil for ganske nylig været med kontoret. Alt skulle helst være inden for rækkevidde, så man undgik overflødige skridt og spildtid.

Sådan vil jeg ikke anbefale dig at indrette dit kontor. Kortlæg din arbejdsplads og find ud af, om du kan få mere fysisk aktivitet ind i din arbejdsdag ved at indrette dig på en måde, så du både skal op at stå, gå og strække dig en gang imellem for at komme til printeren, klips eller mapper.

NUTIDS MAD 

[tags]kontorindretning, ergonomi[/tags]  

Skriv kommentar 6. september 2009 kl. 10:47

Ældre indlæg

Bøger til selvstændige: